Őszinte leszek, mert megérdemlitek, hogy az legyek. Állóvízben vagyunk, többszörösen is.
Egyrészt szinte teljesen leállt a fejlesztés. Bár az alapok le vannak fektetve, lenne még mit csinálni. Másrészt a support, a bugok javítása, a multik szűrése vagyis a fenntartás és karbantartás is alig létező. Harmadrészt kb egy éve nem növekszik a játékosok száma, vagyis csak annyi új érkezik, amennyi régi elmegy.
Hogy ez számotokra probléma, az egyértelmű. Emailek, játékon belüli üzenetek, fórumbejegyzések, interjúk, csökkentő aktivitás jelzi, hogy nem vagytok elégedettek a helyzettel. Főleg a support és a fejlesztések alacsony szintjével. És ha azt nézzük, hogy a legtöbb izgalmat az emberek hozzák be a játékba, akkor az utánpótlás hiánya sem elhanyagolható.
Számomra szintén nem jó ez így. Hiába javult a játék anyagi helyzete, hiába termeli ki már a szerver- és a fenntartási költséget (alsó hangon). Se megtérülés, se fejlődés. Ezért voltam kénytelen az egyéb, fizetős melókat felpörgetni, ami azt jelenti, hogy ugyan biztosítva van a megélhetésem, de heti 60 órákat dolgozom, és még így is alig jut időm a Zandagortra (bár egyébként több, mint amennyi ebből látszik).
Ez pedig azt jelenti, hogy ha nem történik változás, a régi játékosok fokozatosan ki fognak kopni, mert beleunnak az állóvízbe, újak alig jönnek, a játék pedig meghal. _Ha_ nem történik változás.
Nem keveset gondolkodtam ezen az elmúlt pár hétben. És az a helyzet, hogy nem akaródzik feladni. Túl sok munkát öltem bele én, de főleg ti, túl sok a pozitív visszajelzés, túl nagy veszteség lenne ez számomra, de úgy látom, sok játékos számára is.
És akkor mi a megoldás? Az alapvető gond, hogy az egész projekt túlnőtt rajtam. Nem most, hanem inkább mondjuk egy éve, de most tartunk ott, hogy nem lehet ennek felismerését tovább halogatni. Vagy nyomom a Zandagortot és közben éhen halok. Vagy finanszírozom magam máshonnan és akkor alig jut rá időm. _Vagy_ az utóbbi opciót választom és mellette bővítem a "csapatot". Az egyszemélyes csapatot.
Az elsőt nem választhatom, mert élni szeretnék, a másodikat szintén nem, mert szeretném, ha a Zandagort is élne, úgyhogy marad a harmadik, a bővítés. Méghozzá úgy alakult, hogy egyből két fővel.
Egyikük Gabi, a barátnőm, aki grafikával fog foglalkozni, mivel ahhoz ért. Persze most felmerülhet a kérdés, minek grafika? Nem elég a mostani? Nem. Növekedés és marketing szempontból nagyon nem. Annó, amikor elindult a játék, azért lett az űrhajókon kívül minden játékelem sima fotó (kicsit megphotoshoppolva), mert ez volt a legolcsóbb megoldás, és akkor még nem látszódott, mekkora is lesz ez a projekt. Ma már látható, hogy a grafika költsége elenyésző a teljeshez képest, vagyis bele kell férnie, hogy ez növekedjen. A GUI (felhasználói felület) pedig azért ennyire szürke és szögletes, mert a fejlesztés sűrűjében még az volt a legtutibb, ha minden sima táblázat, és akkor ha felveszek 2 új épületet, azok automatice bekerülnek egy-egy újabb sorba, nem kell még az elhelyezésükön is gondolkodni.
Túl sok ember van, aki eljut a játék honlapjára, és aztán nem regisztrál. És túl sok olyan, aki regisztrál, belép, és aztán kapásból otthagyja a játékot. Mivel ennyiből egyáltalán nem lehet megismerni a játék mélységeit és ezzel a valódi értékeit, maradnak az egyéb magyarázó tényezők, köztük kiemelten a grafika. Persze biztos vannak ezen emberek közt olyanok, akiket csak a csilli-villi érdekel, és pár nap után úgyis ott hagyják a játékot, de még aki vevő is a Zandagort összetettségére és stílusára, annak is kell valami, ami kapásból megfogja.
Szóval a terv az, hogy szép lassan az összes elem le lesz cserélve fotóról egyedi grafikára (a steampunk stílus a legvalószínűbb). Ezek először a blogon és az Encyclopaediában jelennek meg (utóbbi amúgy is fejlesztve lesz tartalmilag), illetve készülnek majd fanfiction történetekhez is illusztrációk (ami talán visszahozza az írói vénájúak kedvét), és a játék teljes GUI-ja újra lesz gondolva és le lesz cserélve. Ez utóbbi persze már az én munkámat is igényli, de az egész csapatbővítésnek az a lényege, hogy több időm legyen a fejlesztésre.
Úgyhogy bár a grafika elsősorban a leendő játékosokat érinti, mivel ez vérfrissítéshez és növekedéshez vezet, jobb lesz a jelenlegi játékosoknak is. Márcsak azért is, mert így lehet majd király Zanda-pólókat is készíteni. :-)
Aki pedig minden másban (leírom mindjárt azt is, hogy miben) segíteni fog, az nem más, mint AjemMarci. Gyanítom, lesz, aki kifogásolja, hogy miért pont ő, abban viszont egészen biztos vagyok, hogy bárkit választanék, aki komolyabban Zandázott már, valakinek nem fog tetszeni. Ha pedig külsős embert, annak lövése nem lenne a játékról, ami viszont a munka színvonalát rontaná jelentősen. Szóval összességében jobb bevállalni egy-két konfliktust, pláne, hogy ezek idővel enyhülnek, ahogy Marci egyre inkább átveszi az új szerepét.
Amiket szeretnék neki részben vagy egészben átadni:
- Fórum moderálása, mert a folyamatos offolás egy idő után már csak annak a pár embernek jó, akik csinálják, mindenki másnak rossz.
- Cset és egyéb tartalmak moderálása. Ugyan ritkán van erre szükség, de azért időnként jönnek bejelentések olyan szintű anyázásokról meg politikai és egyéb érzékeny témákról, amik megint csak a résztvevők számára jók, a többiek számára nem.
- Multiesetek kezelése. Ezt még ki kell találni, hogy milyen eszközei lehetnek, de nem kizárt, hogy legalább néhány látványos esetet el lehetne így kapni, ami pedig javítja a morált.
- A fenti háromhoz és az egész játékhoz egy normális szabályzat kialakítása, hogy legyen mire hivatkozni, és mindenki számára tiszta/tisztább legyen, mi elfogadható és mi nem.
- Bugriportok előszűrése. Ebbe beletartozik, hogy a nyilvánvaló tévedésről megírni udvariasan, hogy mit nézett félre a bejelentő, és az is, hogy ha nem egyértelmű a helyzet, akkor minden infót részletesen leiratni az illetővel, mert ha én csak egy hét múlva kérem el ezeket az infókat, mire válasz jön rá, már lehet, hogy a log is elveszett (bizonyos logok egy idő után kirotálnak, vagyis elvesznek).
- Fejlesztési igények rendbetétele, rendszerezése. Ha valaki csak belehány ötleteket egy topikba, azt simán kidobni a kukába, és megmondani, hogy minden ötletnek külön topik kell. Ha több topikban van ugyanaz az ötlet, azokat összevonni. Esetleg priorizálás, pl szavazások kiírásával (a remember the milk ötletfóruma pl így működik), hogy egyáltalán mekkora az igény egy-egy fejlesztésre. Így simán lehet, hogy emberi tempóban érkeznek hozzám az igények, és még teljesíteni is tudom azokat.
- Support fórumon, cseten, facebookon: ha olyan probléma, ami nélkülem is megoldható, akkor nélkülem megoldani. Ha nem, akkor email-ben továbbítani.
- Encyclopaedia Zandagortica fejlesztése. A készülő új grafikák mellé jó lenne a szöveges tartalmat is felturbózni. Így nem csak használhatóbb lenne (lásd védelmi bónusz képlet), hanem az unalmasabb időszakokra vonzóbb olvasmány, nem beszélve az újoncokról. Mivel az Encyclopaedia wiki alapú, bárki részt vehet ebben a munkában, ahogy erre volt is már példa (Norris és Ernobius részéről), de valakinek akkor sem árt koordinálni (plusz kiosztani szerkesztői jogokat).
- A Tutorial legalább első pár szintjének lebontása nagyjából kattintásonként, amihez aztán én tudok írni egy engine-t, ami a játékba beépülve kézenfogva vezetné az újoncokat. Még jóval egyszerűbb játékokban is szokott lenni ilyen szájbarágós segítség az elején, itt még inkább elkelhet.
- Végjáték. Bár eddig mindig azt mondtam, hogy ez bizalmi okokból maradjon az én kezemben, igazából számtalan előnye lenne, ha olyan is besegítene, aki tud is játszani (nem úgy, mint én). Ha el tudjuk kerülni a részrehajlást és persze annak látszatát is (ez alapján az s4 vége nyilván kizárva), akkor sokkal jobb lehetne minden forduló utolsó egy hónapja, sőt Zanda-előflottákkal együtt a fordulók teljes második fele is.
- Community management. Ebbe beletartozik a blogon, facebook-on megjelent tartalmakra való reakciókra való reagálás. Zanda-találkozók szervezése. És bármi, ami a közösség fennmaradását és aktivitását elősegíti.
Ami nálam maradna:
- fejlesztés
- bugjavítás
- prémiumok jóváírása
- bonyolultabb support esetek
Két megjegyzés a fentiekhez: az egyik, hogy mivel Marci az s4-en még játszik, ezért multiügyben vagy a végjátékban nyilván nem kaphat előjogokat, vagyis most még inkább a többi feladat lenne hangsúlyos. A másik, hogy ez az egész nem azt jelenti, hogy a többiek segítségére nem számítok, vagy a többiek véleménye ne érdekelne. Épp ellenkezőleg, hiszen ha felszabadulnak kapacitásaim, és tudok fejleszteni, akkor továbbra is fontosak lesznek a jó ötletek, és azok megfelelő kidolgozása. Arra pedig számtalan példa volt már, amikor ti segítettetek abban, hogy egy-egy ötlet minden pozitív és negatív hatása körbe legyen járva.
A különbség az lesz, hogy míg ti akkor segítetek, amikor kedvetek tartja, Marci kötelezettséget vállal, és akkor is dolgoznia kell, ha épp nincs kedve. És tegyük hozzá, itt nem kevés kulimunkáról van szó, mint a fórum rendbetétele, ami jóval frusztrálóbb és kilátástalanabb, mint mondjuk űrhajóparamétereket számolgatni vagy a védelmi rendszerben visszaélési lehetőségeket keresni.
Éppen ezért ezt hosszú távon nem lehet társadalmi munkában, pusztán lelkesedésből csinálni, bár Marci ezt ajánlotta fel, méghozzá elég komolyan. Van nekem egy másik nagyobb projektem, a Kritikus Tömeg, egy filmes portál. (Aki szereti a filmeket, nézze meg nyugodtan. (De előre szólok: csak véleményezni lehet, letölteni nem!)) Most lesz épp 8 éve, hogy belevágtam, persze teljesen egyedül, és kizárólag lelkesedésből, non-profit jelleggel. Viszont úgy alakult, hogy viszonylag gyorsan (egy éven belül) sikerült egy 8 fős szerkesztőséget összehozni. Egy kivétellel csupa olyan ember volt egyébként, akikkel azelőtt nem is találkoztam. Hogy ma ott tart a KT, ahol, az elsősorban nekik köszönhető, másodsorban a közösségnek. Mert az oldal értékének nagy része a tartalmából fakad, nem pedig az általam leprogramozott feature-ökből. Ehhez pedig iszonyú sok munkára volt szükség.
Ami fontos különbség a két projekt közt, illetve tanulság:
- Ott én is ingyen dolgozom, a többiek is, ami teljesen igazságos. A Zandában kicsit aszimmetrikus, hogy én halálra keresem magam (ami persze nem igaz, de egyszer még igaz lehet), és akkor elvárom másoktól, hogy puszta lelkesedésből dolgozzanak?
- Főleg az elején látványos volt a munka eredménye (kedvenc rendezőm filmjeinek a felvitele és hasonlók). Ezzel szemben a support és a moderálás inkább monoton és vég nélküli.
- Ma már a KT-n is monoton és vég nélküli a szerkesztőségi munka nagy része, mert az adatbázis elérte azt a szintet, hogy minden "alap" film fent van. Mégis naponta érkeznek az új kérések. És hogy ez mennyire nem megy lelkesedésből, az azon is látszik, hogy a szerkesztőség harmada-negyede aktív csak ebben.
A megoldás a nonprofit KT esetén új emberek bevonása, hogy csökkenjen az egy főre jutó terhelés, és bejöjjön némi plusz lelkesedés. A Zanda esetén pedig az, hogy fizetek a segítőmnek. Nem kell irigykedni, nem fog Marci ezen meggazdagodni. Nem tart még ott a játék, hogy annyit ki tudjak fizetni. Viszont a pénzzel együtt jár némi hivatalosság, felelősség, elköteleződés. Hogy ha néha alábbhagy a lelkesedése, legyen ami pótolja.
Bár már túl hosszúra nyúlt a szöveg, még egy témát muszáj megemlítenem. Nem mindenki tud róla, hogy az s4-gyel párhuzamosan nyáron elindult az s5 is, egy rövidebb, kisebb és csak angol forduló, ami fél-egy hónapja véget is ért. Mr Toff például s4-en és s5-ön is játszott (illetve s4-en még játszik is), és páran át is jöttek azóta az s4-re. A lényeg, hogy egyrészt van egy gép, ami most parlagon hever. Másrészt régóta az a terv, hogy párhuzamosan menjen mindig két forduló, egymáshoz képest negyedévvel eltolva. Így egyrészt az új játékosok kevesebb lemaradással tudnak regisztrálni. Másrészt jobban szétoszlanak a veterán játékosok, ami szintén a vérfrissítésnek kedvez. Harmadrészt nagyobb lehetőség van kísérletezésre. Csak egy példa. Mondjuk s6-on bevezetjük a pontszámkülönbség alapú harckorlátozást (ami sokszor felmerült már). Mire befejeződik az s4 és elindul az s7, már lesz annyi tapasztalat, hogy lássuk, bevált-e vagy sem, vagy mit lenne jó módosítani, és ez a módosítás persze nem az s6-on menne végbe, hanem az s7 eleve így indulna, az s6 meg maradna úgy, ahogy van.
Lényeg a lényeg, várhatóan lesz párhuzamos s6, normál hosszúságú, talán picit kisebb, és nem angol, hanem nemzetközi (vagyis angol, magyar vegyesen).
Egy utolsó megjegyzés: bár még csak múlt héten indult a heti grafikon sorozat, ezen a héten ezt kapjátok helyette.
És még egy utolsó utáni. A címbeli kérdésre válaszolva, őszintén remélem, hogy a válasz: a kezdet vége.
Utolsó kommentek