Egy massively multiplayer online stratégiai játék blogja a fejlesztés kezdetétől a játék indulásáig, és túl...

Utolsó kommentek

  • devDavid: Közérdekű közlemény #1 Készítettem egy kisebb adatbázis dump-ot, amivel könnyebb dolgozni (fejles... (2012.12.24. 14:11) Letölthető Zandagort
  • cu2: @devDavid: Lehet, hogy én voltam félreérthető, mert nem vettem rossz néven a(z egyébként jogos) kr... (2012.12.23. 17:42) Letölthető Zandagort
  • devDavid: @cu2: ne érts félre, nem kritizálni akarom, nagyon nagy dolog - szerintem - hogy egy ilyen projekt... (2012.12.23. 17:24) Letölthető Zandagort
  • Utolsó 20

Címkék

Interjú Westmann-nal

2011.12.05. 19:12 cu2

Westmann proaktív volt és önként jelentkezett, már a válaszokkal együtt. Ezért vannak olyan kérdések is, amik amúgy (már) nem szerepelnének az interjúban...

Hány éves vagy?

48 éves vagyok.

Mit csinálsz, amikor nem Zandagortozol?

Öööö... Más játékokkal játszom? Na jó komolyan. Sok mást. Mondjuk, amihez épp kedvem van. Lehet hogy varrok egy kispárnát, de lehet hogy készítek egy szobrot, vagy sütök egy tortát, vagy írok egy mesét, de fényképezni is szeretek.

Neked ez komoly? Akkor milyen vagy amikor viccelsz?

A Humor az komoly műfaj – azzal nem foglalkozom...

Hogy kerültél először kapcsolatba a Zandagorttal, miért regisztráltál?

Egy másik játékban eléggé aktív voltam, és már untam a banánt nagyon – mikor egy ottani játékostársam szólt nézzem meg ezt a játékot. Az eleje unalmas volt – mint a legtöbb játéknak. Kapott a játék tőlem egy esélyt. Aztán "ittragadtam."

Mióta játszol?

Lehet hogy hihetetlen de már egészen kisgyerekként is játszottam...

Zandát mióta?

Az első szervert már láttam, de nem játszottam végig. Egyik szervert sem játszottam végig. Nem tetszik a vége.
Zandagort felőlem ott dögölhetne meg ahol van, és abszolúte nem vagyok hajlandó játszani vele.

Miért pont a S.P.A.R.T.A-ban játszol?

Öööö... Ide hívtak meg? Ismerősök miatt játszom itt.

Szereted a scifit? Mik a kedvenc sci-fi könyveid, filmjeid, játékaid?

Egy időben nagyon szerettem a sci-fit. Mindent elolvastam. A Metagalaktikától kezdve a Rakéta Regényújságban fellelhető írásokig. Az IPM magazin írásait is faltam. Gyerekkorom fantáziavilágának nagy része már élő valóság, sőtt a technika néhol már túl is haladta. Filmekből mindent megnéztem. Az egyik kedvencem a Szárnyas fejvadász volt. A film nézése közben jöttem rá, hogy én ezt a történetet ismerem is. Elektronikus bárány volt a novella címe amiből a forgatókönyvet írták, de a filmből abszolúte kimaradt az a rész, hogy az élőt tökéletesen utánzó Robot-műállatokat tartottak az emberek, mert a valódi már elérhetetlenül drága és védett lett abban az elképzelt jövőképben. Játékokból végigjátszottam, vagy kipróbáltam a PC-n elérhető összes játékot a DOS korszak óta. Az autóversenyzőseket kivéve. Nem szeretem az autókat – még jogsim sincs.
A villamost szeretem.

Mi tetszik leginkább a Zandagortban?

Egyértelműen a tőzsde. Szeretem a milliárdos nagyságú számokat. Vannak akiknek ez a horror magasságú nyersanyagmennyiség gondot okoz, de én tökéletesen otthon érzem magam benne. Aztán tetszik a játékon belüli játék. Egy jó stratégiai játékban a gazdaságra épül a hadászat. Aki nem tud komoly gazdaságot felépíteni, az elbukik a harcmezőn is. Tudod a háborúhoz már Machiavelli szerint is 3 dolog kellett csak : pénz, pénz, és megint csak pénz.

Mi tetszik legkevésbé?

Nem tetszik, hogy nem lehet egymással se kereskedni, se csereüzletet kötni. Vannak játékok ahol tökéletesen működik a csere is – méghozzá előre. Ha pl elküldök x értéket, és nem kapom meg az ellenértékét 48 órán belül – akkor írhatok egy szívhez szóló levelet az illetékes játékvezetőnek, és IP címestől kitiltják a "nemfizető" kereskedőpartnert 32 évre a játékból. Mindig megkaptam az ellenértéket abban a játékban pedig 3 éve folyamatosan játszom ott.

Mi volt a legérdekesebb sztori, ami a játékban történt veled?

A legérdekesebb a sültcsirkeszárny! Ez egy való életbeli találkozás volt. Egy játékostársunknak vacakolt a gépe, nekem meg teljesen véletlenül van egy felsőfokú informatikusi végzettségem is – így felajánlottam, hogy megnézem a gépét. Mondom neki, lehet nem is kell fejleszteni, csak nincsenek jól beállítva rajta dolgok, és azért lassú. Így is volt. Néhány perces állítgatás után valamivel gyorsabb lett a gép. Megkínáltak egy kis ennivalóval. Sült csirkeszárnnyal. Hát bevallom – kicsit óckodtam a dologtól, mert a csirkeszárnyon sok a bőr, én meg világ életemben utáltam a csirkebőrt. DEE! Ezen a csirkeszárnyon olyan finom vékonyra volt sütve a bőr, hogy életemben először, és ráadásul jóízűen megettem! Persze a többi rész is kifogástalan volt! Pedig szállodai szakács szakmám is van, de ilyet én akkor és ott ettem először.

Átlagosan napi hány órát foglalkozol a játékkal?

Csak napi 16 órát. Reggel hatkor bekapcsolok, és este 10-ig megy a gép. Éjjel alszom.

Mi alapján nevezted el a bolygóidat?

Nincsenek előre megfontolt nevek – ami épp eszembe jut.

Melyik a kedvenc hajód?

Nincs kedvencem – mindegyik jó valamire, csak tudni kell használni. Épp úgy van mint az életben a többi dolog. Láncfűrésszel nem készítünk tojásrántottát, és varrógéppel meg nem megyünk építkezni. A hajóknak is meg van a maguk helye, és ideje a játékban. Ezzel lehet jól és kevésbé hatékonyan játszani. Mindenkinek a képességei szerint.

Az eddigiek során milyen néven voltál megtalálható a játékban és melyik szövetségekben?

Jelentéktelen neveken játszottam – senkit nem érdekelne – még engem sem...

Neked milyen a játékstílusod? (pl békésen fejlődő, háborúskodó, stb)

Végtelenül békésen tudok építkezni amíg hagynak. Soha nem támadnék meg magamtól egy mellettem élő és szintén békésen játszó játékost. De a háború az más. Van olyan játék ahol 200 főt meghaladó szövetség katonai irányítója voltam – ráadásul sikeresen. Vannak ötleteim – de ezeket nem hozom nyilvánosságra. Ha szükség lesz rá a szövetségeseimnek, akkor akár minden épületem lebontom, csak hogy flottát építhessek belőle és védjem őket. A támadóimnak meg nem adok ötleteket.
A D bolygó érdekes – eddig nekem sem volt soha egy szerveren sem. Aztán elkezdtem matekozni. A D-n a legolcsóbb a kaja, és az áram. Így a parasztjaimnak a fenntartása is olcsóbb, mert minden paraszt dolgozik és eszik. Ha olcsó árammal és olcsó kajával tudom ellátni őket akkor lazábban is játszhatok, és eredményesebb leszek, mert azt a nyersit, amit máshol az áramellátásra, és a drágább kajagyárakra költenék – itt a fejlesztésre költhetem. Egy idő után pedig minden fejlesztés meghozza a maga hasznát. Három pedig azért van, mert nem lehet a bolygólimitem miatt 4 – hihi Na jó bevallom. Letermelem egy hét alatt a planokat majd eldobom. 3-3,5 Milliárd SHY a haszon egyen egy hét alatt. Olcsóbban jövök ki mintha drága kutatóintézetekre pazarolnám a nyesit. Kutatóintézetből csak űrkutatóm van jelenleg. Tudod "Spártai" vagyok. Békében élek – de készülök a háborúra. Hátha akad olyan aki meg akar támadni, és akkor ne papírsárkányokkal menjek a tüzijátékba...

Fejben vagy papíron/számológépen számolod ki, ami a játékhoz kell?

Vannak kritikus fejlettségi szintek, amit meg kell lépni és ahol már nem tudok fejben számolni. Ott segít a gép.

Mi a véleményed a Zandagortbeli változásokról, elsősorban a hajóparaméterekről?

Tudok alkalmazkodni – van olyan játék ahol néhány havonta még a játékszabályok is megváltoznak. Ha így jó a többieknek – akkor legyen így. Nem zavar különösebben.

Te elégedett vagy a bolygók védelmének jelenlegi lehetőségeivel, vagy lenne ötleted további megoldásokra? És ha igen, mi az?

Jó hogy védett lehet teljesen egy bolygó – a többit meg mindenki ossza be. Aki nem képes rá, kérjen segítséget, vagy keressen másik játékot. Ez egy gazdasági-katonai kombó. Aki csak építkezni akar mehet másik játékba – van olyan is.

Hajlandó lennél-e önzetlenül, jelképes anyagi összeggel hozzájárulni a Zandagort fejlesztéséhez (közös flottairányítás, gyorsabb szerver, ...), a prémiumtól függetlenül? Ezzel _talán_ ki is váltva a "prémium" fogalmát, aminek hiánya komoly gazdasági hátrányt okoz.

Amint módomban áll meg is fogom tenni.

Látsz-e megoldást arra nézve, hogy egy új(?) játékost nyugodtan be merj venni az összeszokott szövidbe? (kémszűrés)

Komoly emberek alapból nem beszélnek ki mindent mindenki előtt. Kémszűrésre ott van szükség ahol felelőtlenül mindenki kikotyog mindent. Soha nem beszélek ki nyíltan hadi dolgokat még szövin belül sem. Körüzenetbe max annyi megy ki hogy készülök egy fejvadász akcióra és társakat keresek. Régi tapasztalat, hogy a társadra számíthatsz. A 2-4 fős fejvadászok mindenhol nagyon sikeresek. Ha ezeket meg valaki összehangoltan kiviszi egy célpontra azok nagyot ütnek. A cset ebből csak annyit lát majd a végén, hogy ki hol milyen sikert ért el, és kész. Így lehet akármekkora szövi is – nincs mit elárulni. Az áruló könnyen lebukik, és nem tud nagy titkot kiadni. Valahol valamikor egy nálam okosabb ember mondta – oszd meg és uralkodj...

Szerinted jó irányba halad a Zandagort fejlődése? Ha nem, min változtatnál?

A fejlődés mindig elkerülhetetlen. Állandóan vannak új igények, és a világ is állandóan változik. Az emberek pedig változnak a világgal. Jó lenne egy mesélő, aki szépen megfogalmazná hol tartunk – mit csinálunk, és mit csinál az a rohadék Zanda - hogy ott dögölne meg helyben ahol csak van – egy lépést se tegyen tovább, ott helyben jó lesz. Aztán lehetne a játékon belüli játékokat szervezni. Ennek nagyon szép példája volt az "öreghalász" másodikbolygós felhívása. Kár hogy nincs folytatása. Pl ki ér el hamarabb 3 bolygót. Kinek lesz először 4M bolygója. Szóval lehetne egy gazdasági verseny is, de ezzel párhuzamosan lehetne katonai verseny. Kinek lesz először második generációs hajója? Kinek lesz először sztárhajója? Pl fulgur – nemezis? Aztán hiányolom a párbaj lehetőségét. Ha valakinek nem tetszik a képe kár mindenesetben szöviháborút generálni. Lehetnének leszabályozott párbajok. 2 játékos nekimegy egymásnak ütik egymást és kész. A kihívó megmondja hogy párbajozni akar, de a kihívott megmondhatja, hogy hol, a kihívó erre a mikor, aztán a hajómennyiség stb. Szóval hogy mindkét félnek legyenek esélyei, és beleszólása. A sima lopkodáshoz nem kell nagy stratégiai érzék. Egy párbajhoz inkább. Rutinos játékosok pl szövetségtábornokok régi szórakozása volt ez már más játékokban régen is. Aztán hiányolom a fejvadász bérlés lehetőségét. Ha egy ügyes kereskedőt jól lerabolnak jó sokszor akkor a károsult felbérelhetne egy rendfenntartót, akinek előre meghatározott SHY lenne a bére. Így a gazdasági stratégiát játszó játékosoknak nem menne el a kedve a játéktól, és nem törölnének a katonáskodók miatt, de ezzel egyidőben a katonáskodók meg püfölhetik kedvükre egymást.

Bevennél egy magyarul nem tudó játékost a csapatodba? Miért/miért nem?

Ha ismeri a mobimouse programot nincs vele gond, de google fordítóval is eldöcöghet.

Számodra mit jelent a jó, becsületes, fair játék a Zandában?

Valaki vagy alapból becsületes, vagy nem. És a becsület is sok embernek mást jelent. Ne agyturkásszunk – játsszunk...

Mi az, ami motivál a játékban, mi a "végső célod"? Zanda legyőzése számít egyáltalán, vagy csak a minél jobb saját/szövi helyezés, esetleg a tökéletes gazdaság megépítése a saját képességeidtől függően (stb...), mi hajt előre?

A játék sokrétűsége, és a különböző gazdasági - katonai lépcsőfokok, mind-mind egy, egy új kihívást jelentenek számomra. Tudok örülni, ha nekem van néha a legtöbb pontom, de ha sokadik vagyok a pontjaim alapján - az sem baj. Annak is tudok örülni, ha nekem van először harmadik bolygóm, vagy nekem van először Interceptorom. Sok kis lépcsőfok van a játékban, aminek az elérésekor sikerélményünk lehet. Ezen a szerveren azt csodálták meg többen, hogy 3 darab D bolygóm van. Sokan hitték azt, hogy ezzel nem is lehet játszani...
Pedig a három D bolygó ugyanolyan érdekes, mint a többi.
A játék végét mindig sajnálom. Olyan ez, mint egy jó könyv, vagy a ballagás a kedvenc sulinkból. Kár hogy vége van - még maradtunk volna kicsit. Nem baj, ha nem volt tökéletes, az sem baj ha sokadikok voltunk, de jól éreztük magunkat, és még maradnánk.

Sokszor elhangzik, érdemi vitát lezáró végső közhelyként, hogy "ez csak egy játék". Mennyiben gondolod ezt igaznak magadra és a Zandagortra nézve?

Olyan szempontból "csak" hogy nem ez életem fő sikerélménye, és nem itt fogom kiélni az életem kudarcainak, sikertelenségeinek az elmaradt sikerpótlását. Szóval csak egy játék, ha arról van szó hogy hanyadikok vagyunk, vagy "csak" ha mások megtámadnak, és elviszik pár játékcuccomat. Annyiból nem csak, hogy sokrétű, soklépcsős, és gazdaságilag, katonailag jól összepakolt játék. Kicsit ahhoz tudnám hasonlítani hogy ki mit tud kihozni belőle, mit a rajzfilmes Spongyabob – Tunyacsáp papírja. Tunyacsápnak "csak egy papír" Spongyabobnak meg egy sokoldalú nagyszerű játék... A "csak" mindig fantázia kérdése.

Szerinted hogy lehetne még több játékost toborozni, illetve azt elérni, hogy a regisztráltak ne töröljék magukat?

Játékosok többféleképpen toborozhatók. Az egyik működő módszer: az hogy több játék a már bennlévő játékosoknak egy kis pluszt ad az újonnan behívott játékosok után. A másik módszer a reklám. Aztán vannak pályázatok stb. De ez már komoly piackutatás. Látok rá esélyt, hogy nemzetközivé lehetne tenni. Nagyon jó az új képes tutor. A képek viszont kicsik. Szebbek lennének a nagyobb képek. A látvány is sok játékost megfogna.

Milyen kérdésre válaszoltál volna szívesen, amit nem tettem fel? Válaszold is meg!

Egyjátékos PC játékként játszanál e Zandagorttal?
Egyszer régen megkérdeztem : lehetne –e játszani ezzel a játékkal csak otthon egyedül letöltősen, vagy fizetősen, csak építgetve, gyakorolva a kalózok ellen játszva? Akkor az volt a válasz, hogy sajnos nem.
Pedig én szerettem volna játszani Zandagorttal egyjátékos építkező módban, amikor nem ment egy szerver sem. Most is ellennék vele. Gyakorolnék, építgetnék esetleg ötletelnék. Kitalálnék hozzá mesét, meg esetleg átrajzolnám itt ott. Szóval valahol lehet segíteném a fejlesztői munkát a játékban. Valamikor talán majd egyszer ilyen is lesz? [Válasz: ki tudja, mit hoz a jövő... :-)]

Mit kérdeznél a következő interjúalanytól?

Mondja el a véleményét kötöttségek nélkül.

1 komment

Címkék: interjú játékos

A bejegyzés trackback címe:

https://zandagort.blog.hu/api/trackback/id/tr233440812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

legyes 2011.12.06. 06:24:55

@Hunyadi remélem olvasod :) "Csak napi 16 órát. Reggel hatkor bekapcsolok, és este 10-ig megy a gép. Éjjel alszom."

Éjjel alszik és ezt be is jelenti... Nem zandázik elég régóta :) azt hiszem leellenőrzök pár koordinátát egy meg nem nevezett játékost illetőleg :)
süti beállítások módosítása