Egy massively multiplayer online stratégiai játék blogja a fejlesztés kezdetétől a játék indulásáig, és túl...

Utolsó kommentek

  • devDavid: Közérdekű közlemény #1 Készítettem egy kisebb adatbázis dump-ot, amivel könnyebb dolgozni (fejles... (2012.12.24. 14:11) Letölthető Zandagort
  • cu2: @devDavid: Lehet, hogy én voltam félreérthető, mert nem vettem rossz néven a(z egyébként jogos) kr... (2012.12.23. 17:42) Letölthető Zandagort
  • devDavid: @cu2: ne érts félre, nem kritizálni akarom, nagyon nagy dolog - szerintem - hogy egy ilyen projekt... (2012.12.23. 17:24) Letölthető Zandagort
  • Utolsó 20

Címkék

A kezdet vége vagy a vég kezdete?

2011.10.19. 14:08 cu2

Őszinte leszek, mert megérdemlitek, hogy az legyek. Állóvízben vagyunk, többszörösen is.

Egyrészt szinte teljesen leállt a fejlesztés. Bár az alapok le vannak fektetve, lenne még mit csinálni. Másrészt a support, a bugok javítása, a multik szűrése vagyis a fenntartás és karbantartás is alig létező. Harmadrészt kb egy éve nem növekszik a játékosok száma, vagyis csak annyi új érkezik, amennyi régi elmegy.

Hogy ez számotokra probléma, az egyértelmű. Emailek, játékon belüli üzenetek, fórumbejegyzések, interjúk, csökkentő aktivitás jelzi, hogy nem vagytok elégedettek a helyzettel. Főleg a support és a fejlesztések alacsony szintjével. És ha azt nézzük, hogy a legtöbb izgalmat az emberek hozzák be a játékba, akkor az utánpótlás hiánya sem elhanyagolható.

Számomra szintén nem jó ez így. Hiába javult a játék anyagi helyzete, hiába termeli ki már a szerver- és a fenntartási költséget (alsó hangon). Se megtérülés, se fejlődés. Ezért voltam kénytelen az egyéb, fizetős melókat felpörgetni, ami azt jelenti, hogy ugyan biztosítva van a megélhetésem, de heti 60 órákat dolgozom, és még így is alig jut időm a Zandagortra (bár egyébként több, mint amennyi ebből látszik).

Ez pedig azt jelenti, hogy ha nem történik változás, a régi játékosok fokozatosan ki fognak kopni, mert beleunnak az állóvízbe, újak alig jönnek, a játék pedig meghal. _Ha_ nem történik változás.

Nem keveset gondolkodtam ezen az elmúlt pár hétben. És az a helyzet, hogy nem akaródzik feladni. Túl sok munkát öltem bele én, de főleg ti, túl sok a pozitív visszajelzés, túl nagy veszteség lenne ez számomra, de úgy látom, sok játékos számára is.

És akkor mi a megoldás? Az alapvető gond, hogy az egész projekt túlnőtt rajtam. Nem most, hanem inkább mondjuk egy éve, de most tartunk ott, hogy nem lehet ennek felismerését tovább halogatni. Vagy nyomom a Zandagortot és közben éhen halok. Vagy finanszírozom magam máshonnan és akkor alig jut rá időm. _Vagy_ az utóbbi opciót választom és mellette bővítem a "csapatot". Az egyszemélyes csapatot.

Az elsőt nem választhatom, mert élni szeretnék, a másodikat szintén nem, mert szeretném, ha a Zandagort is élne, úgyhogy marad a harmadik, a bővítés. Méghozzá úgy alakult, hogy egyből két fővel.

Egyikük Gabi, a barátnőm, aki grafikával fog foglalkozni, mivel ahhoz ért. Persze most felmerülhet a kérdés, minek grafika? Nem elég a mostani? Nem. Növekedés és marketing szempontból nagyon nem. Annó, amikor elindult a játék, azért lett az űrhajókon kívül minden játékelem sima fotó (kicsit megphotoshoppolva), mert ez volt a legolcsóbb megoldás, és akkor még nem látszódott, mekkora is lesz ez a projekt. Ma már látható, hogy a grafika költsége elenyésző a teljeshez képest, vagyis bele kell férnie, hogy ez növekedjen. A GUI (felhasználói felület) pedig azért ennyire szürke és szögletes, mert a fejlesztés sűrűjében még az volt a legtutibb, ha minden sima táblázat, és akkor ha felveszek 2 új épületet, azok automatice bekerülnek egy-egy újabb sorba, nem kell még az elhelyezésükön is gondolkodni.

Túl sok ember van, aki eljut a játék honlapjára, és aztán nem regisztrál. És túl sok olyan, aki regisztrál, belép, és aztán kapásból otthagyja a játékot. Mivel ennyiből egyáltalán nem lehet megismerni a játék mélységeit és ezzel a valódi értékeit, maradnak az egyéb magyarázó tényezők, köztük kiemelten a grafika. Persze biztos vannak ezen emberek közt olyanok, akiket csak a csilli-villi érdekel, és pár nap után úgyis ott hagyják a játékot, de még aki vevő is a Zandagort összetettségére és stílusára, annak is kell valami, ami kapásból megfogja.

Szóval a terv az, hogy szép lassan az összes elem le lesz cserélve fotóról egyedi grafikára (a steampunk stílus a legvalószínűbb). Ezek először a blogon és az Encyclopaediában jelennek meg (utóbbi amúgy is fejlesztve lesz tartalmilag), illetve készülnek majd fanfiction történetekhez is illusztrációk (ami talán visszahozza az írói vénájúak kedvét), és a játék teljes GUI-ja újra lesz gondolva és le lesz cserélve. Ez utóbbi persze már az én munkámat is igényli, de az egész csapatbővítésnek az a lényege, hogy több időm legyen a fejlesztésre.

Úgyhogy bár a grafika elsősorban a leendő játékosokat érinti, mivel ez vérfrissítéshez és növekedéshez vezet, jobb lesz a jelenlegi játékosoknak is. Márcsak azért is, mert így lehet majd király Zanda-pólókat is készíteni. :-)

Aki pedig minden másban (leírom mindjárt azt is, hogy miben) segíteni fog, az nem más, mint AjemMarci. Gyanítom, lesz, aki kifogásolja, hogy miért pont ő, abban viszont egészen biztos vagyok, hogy bárkit választanék, aki komolyabban Zandázott már, valakinek nem fog tetszeni. Ha pedig külsős embert, annak lövése nem lenne a játékról, ami viszont a munka színvonalát rontaná jelentősen. Szóval összességében jobb bevállalni egy-két konfliktust, pláne, hogy ezek idővel enyhülnek, ahogy Marci egyre inkább átveszi az új szerepét.

Amiket szeretnék neki részben vagy egészben átadni:

  • Fórum moderálása, mert a folyamatos offolás egy idő után már csak annak a pár embernek jó, akik csinálják, mindenki másnak rossz.
  • Cset és egyéb tartalmak moderálása. Ugyan ritkán van erre szükség, de azért időnként jönnek bejelentések olyan szintű anyázásokról meg politikai és egyéb érzékeny témákról, amik megint csak a résztvevők számára jók, a többiek számára nem.
  • Multiesetek kezelése. Ezt még ki kell találni, hogy milyen eszközei lehetnek, de nem kizárt, hogy legalább néhány látványos esetet el lehetne így kapni, ami pedig javítja a morált.
  • A fenti háromhoz és az egész játékhoz egy normális szabályzat kialakítása, hogy legyen mire hivatkozni, és mindenki számára tiszta/tisztább legyen, mi elfogadható és mi nem.
  • Bugriportok előszűrése. Ebbe beletartozik, hogy a nyilvánvaló tévedésről megírni udvariasan, hogy mit nézett félre a bejelentő, és az is, hogy ha nem egyértelmű a helyzet, akkor minden infót részletesen leiratni az illetővel, mert ha én csak egy hét múlva kérem el ezeket az infókat, mire válasz jön rá, már lehet, hogy a log is elveszett (bizonyos logok egy idő után kirotálnak, vagyis elvesznek).
  • Fejlesztési igények rendbetétele, rendszerezése. Ha valaki csak belehány ötleteket egy topikba, azt simán kidobni a kukába, és megmondani, hogy minden ötletnek külön topik kell. Ha több topikban van ugyanaz az ötlet, azokat összevonni. Esetleg priorizálás, pl szavazások kiírásával (a remember the milk ötletfóruma pl így működik), hogy egyáltalán mekkora az igény egy-egy fejlesztésre. Így simán lehet, hogy emberi tempóban érkeznek hozzám az igények, és még teljesíteni is tudom azokat.
  • Support fórumon, cseten, facebookon: ha olyan probléma, ami nélkülem is megoldható, akkor nélkülem megoldani. Ha nem, akkor email-ben továbbítani.
  • Encyclopaedia Zandagortica fejlesztése. A készülő új grafikák mellé jó lenne a szöveges tartalmat is felturbózni. Így nem csak használhatóbb lenne (lásd védelmi bónusz képlet), hanem az unalmasabb időszakokra vonzóbb olvasmány, nem beszélve az újoncokról. Mivel az Encyclopaedia wiki alapú, bárki részt vehet ebben a munkában, ahogy erre volt is már példa (Norris és Ernobius részéről), de valakinek akkor sem árt koordinálni (plusz kiosztani szerkesztői jogokat).
  • A Tutorial legalább első pár szintjének lebontása nagyjából kattintásonként, amihez aztán én tudok írni egy engine-t, ami a játékba beépülve kézenfogva vezetné az újoncokat. Még jóval egyszerűbb játékokban is szokott lenni ilyen szájbarágós segítség az elején, itt még inkább elkelhet.
  • Végjáték. Bár eddig mindig azt mondtam, hogy ez bizalmi okokból maradjon az én kezemben, igazából számtalan előnye lenne, ha olyan is besegítene, aki tud is játszani (nem úgy, mint én). Ha el tudjuk kerülni a részrehajlást és persze annak látszatát is (ez alapján az s4 vége nyilván kizárva), akkor sokkal jobb lehetne minden forduló utolsó egy hónapja, sőt Zanda-előflottákkal együtt a fordulók teljes második fele is.
  • Community management. Ebbe beletartozik a blogon, facebook-on megjelent tartalmakra való reakciókra való reagálás. Zanda-találkozók szervezése. És bármi, ami a közösség fennmaradását és aktivitását elősegíti.

Ami nálam maradna:

  • fejlesztés
  • bugjavítás
  • prémiumok jóváírása
  • bonyolultabb support esetek

Két megjegyzés a fentiekhez: az egyik, hogy mivel Marci az s4-en még játszik, ezért multiügyben vagy a végjátékban nyilván nem kaphat előjogokat, vagyis most még inkább a többi feladat lenne hangsúlyos. A másik, hogy ez az egész nem azt jelenti, hogy a többiek segítségére nem számítok, vagy a többiek véleménye ne érdekelne. Épp ellenkezőleg, hiszen ha felszabadulnak kapacitásaim, és tudok fejleszteni, akkor továbbra is fontosak lesznek a jó ötletek, és azok megfelelő kidolgozása. Arra pedig számtalan példa volt már, amikor ti segítettetek abban, hogy egy-egy ötlet minden pozitív és negatív hatása körbe legyen járva.

A különbség az lesz, hogy míg ti akkor segítetek, amikor kedvetek tartja, Marci kötelezettséget vállal, és akkor is dolgoznia kell, ha épp nincs kedve. És tegyük hozzá, itt nem kevés kulimunkáról van szó, mint a fórum rendbetétele, ami jóval frusztrálóbb és kilátástalanabb, mint mondjuk űrhajóparamétereket számolgatni vagy a védelmi rendszerben visszaélési lehetőségeket keresni.

Éppen ezért ezt hosszú távon nem lehet társadalmi munkában, pusztán lelkesedésből csinálni, bár Marci ezt ajánlotta fel, méghozzá elég komolyan. Van nekem egy másik nagyobb projektem, a Kritikus Tömeg, egy filmes portál. (Aki szereti a filmeket, nézze meg nyugodtan. (De előre szólok: csak véleményezni lehet, letölteni nem!)) Most lesz épp 8 éve, hogy belevágtam, persze teljesen egyedül, és kizárólag lelkesedésből, non-profit jelleggel. Viszont úgy alakult, hogy viszonylag gyorsan (egy éven belül) sikerült egy 8 fős szerkesztőséget összehozni. Egy kivétellel csupa olyan ember volt egyébként, akikkel azelőtt nem is találkoztam. Hogy ma ott tart a KT, ahol, az elsősorban nekik köszönhető, másodsorban a közösségnek. Mert az oldal értékének nagy része a tartalmából fakad, nem pedig az általam leprogramozott feature-ökből. Ehhez pedig iszonyú sok munkára volt szükség.

Ami fontos különbség a két projekt közt, illetve tanulság:

  1. Ott én is ingyen dolgozom, a többiek is, ami teljesen igazságos. A Zandában kicsit aszimmetrikus, hogy én halálra keresem magam (ami persze nem igaz, de egyszer még igaz lehet), és akkor elvárom másoktól, hogy puszta lelkesedésből dolgozzanak?
  2. Főleg az elején látványos volt a munka eredménye (kedvenc rendezőm filmjeinek a felvitele és hasonlók). Ezzel szemben a support és a moderálás inkább monoton és vég nélküli.
  3. Ma már a KT-n is monoton és vég nélküli a szerkesztőségi munka nagy része, mert az adatbázis elérte azt a szintet, hogy minden "alap" film fent van. Mégis naponta érkeznek az új kérések. És hogy ez mennyire nem megy lelkesedésből, az azon is látszik, hogy a szerkesztőség harmada-negyede aktív csak ebben.

A megoldás a nonprofit KT esetén új emberek bevonása, hogy csökkenjen az egy főre jutó terhelés, és bejöjjön némi plusz lelkesedés. A Zanda esetén pedig az, hogy fizetek a segítőmnek. Nem kell irigykedni, nem fog Marci ezen meggazdagodni. Nem tart még ott a játék, hogy annyit ki tudjak fizetni. Viszont a pénzzel együtt jár némi hivatalosság, felelősség, elköteleződés. Hogy ha néha alábbhagy a lelkesedése, legyen ami pótolja.

Bár már túl hosszúra nyúlt a szöveg, még egy témát muszáj megemlítenem. Nem mindenki tud róla, hogy az s4-gyel párhuzamosan nyáron elindult az s5 is, egy rövidebb, kisebb és csak angol forduló, ami fél-egy hónapja véget is ért. Mr Toff például s4-en és s5-ön is játszott (illetve s4-en még játszik is), és páran át is jöttek azóta az s4-re. A lényeg, hogy egyrészt van egy gép, ami most parlagon hever. Másrészt régóta az a terv, hogy párhuzamosan menjen mindig két forduló, egymáshoz képest negyedévvel eltolva. Így egyrészt az új játékosok kevesebb lemaradással tudnak regisztrálni. Másrészt jobban szétoszlanak a veterán játékosok, ami szintén a vérfrissítésnek kedvez. Harmadrészt nagyobb lehetőség van kísérletezésre. Csak egy példa. Mondjuk s6-on bevezetjük a pontszámkülönbség alapú harckorlátozást (ami sokszor felmerült már). Mire befejeződik az s4 és elindul az s7, már lesz annyi tapasztalat, hogy lássuk, bevált-e vagy sem, vagy mit lenne jó módosítani, és ez a módosítás persze nem az s6-on menne végbe, hanem az s7 eleve így indulna, az s6 meg maradna úgy, ahogy van.

Lényeg a lényeg, várhatóan lesz párhuzamos s6, normál hosszúságú, talán picit kisebb, és nem angol, hanem nemzetközi (vagyis angol, magyar vegyesen).

Egy utolsó megjegyzés: bár még csak múlt héten indult a heti grafikon sorozat, ezen a héten ezt kapjátok helyette.

És még egy utolsó utáni. A címbeli kérdésre válaszolva, őszintén remélem, hogy a válasz: a kezdet vége.

29 komment

Címkék: jövő játék tervek csapat játékfejlesztés

A bejegyzés trackback címe:

https://zandagort.blog.hu/api/trackback/id/tr143314801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.10.19. 14:42:18

Rossz hallani, hogy egy ilyen nagyszerű játék idáig jutott... én magam ugyan nem tudok időt szakítani a játékra, de teszek egy próbát: meghirdetem a Facebook oldalamon (Katamori Entartainment) hátha valaki regisztrál majd.

Szerintem bőven megérdemlitek.

zero_0 2011.10.19. 14:45:40

Üdvözlöm a szándékot és a terveket!
Remélem, a többi játékos is így gondolja.
:-)

devDavid · http://blog.hu 2011.10.19. 14:48:21

Mint fejlesztő, szívből kívánom, hogy meglegyen itt is a "kritikus tömeg" és bejöjjenek a számításaid a játékkal kapcsolatban és egykoron nyereségessé váljon.

üdv,
kisPocok

Daedalus 2011.10.19. 15:01:43

Szia!!!Az utolsó mondatban egyetértek veled:)
Am az új grafika már lesz a kövi szerón,vagy kell rá várni mégegy servert???thx a választ,és hajrá!!!:D:P

legyes 2011.10.19. 15:05:35

Tisztára, mintha saját magamról olvasnék :) 100%-ig át tudom érezni a helyzetet, sőt eddig is nagy csodálód voltam: hogy bírtad egyedül mindezt...

Az ismeretlen kezdet a legnehezebb. A tutorial hossza elriaszt embereket az olvasástól. Én próbáltam több embert meghívni a játékba, akik sci-fi rajongók és más játékokban játszanak, de a kezdeti bonyolultság miatt megijedtek tőle. Pedig utólag visszagondolva egyik teendőből következik a másik, jól ki van találva.

Amit én javaslok az egy (YouTube) videó gyűjtemény, látványos elemekből és a kezdetekről (akár erre is fel lehetne használni a másik szervert, hogy ezt megalkossa valaki). Sokkal jobban rögzül az emberekben, ha egy 5 perces (gyorsított) animáción láthatók az első lépések , az első űrhajóig. Ha lát egy csatát a nagy szövetségek hihetetlen méretűnek tűnő flottái között, üldözéssel. Vagy ha láthatja miért jó az affinitás...
A nép jobban szeret mozizni, mint könyvet olvasni és soha, senkinek nincs ideje semmire, ezért javaslom a videótutort.

Valamint támogatom az "Ideastorm"-ot, moderált +/- formában (ahogyan a Remember The Milk-nél, vagy a Dell Ideastorm-on is van)

AjemMarci 2011.10.19. 15:10:09

Bár külön talán nincs hangsúlyozva, mert elég egyértelműen le lehet szűrni, de a félreértések elkerülése végett biztos ami zicher megteszem: a játékos pályafutásom az S4-el véget fog érni.

legyes 2011.10.19. 15:13:15

@AjemMarci: Ezután is vezér leszel, csak a hivatás lesz más. Gratula a kinevezéshez, bár többünket ez nem ért váratlanul. Viszont hogy fogom az HBO-t számon kérni? :O

U.i: A számlaszámod a régi? ;)

SirBede 2011.10.19. 19:26:48

Én mint Facebookon is említettem örülök a változásnak és az előre haladásnak, szerintem meg sok játékos támogatja ezt a dolgot :)

Norris74 2011.10.19. 19:47:26

Marci "kinevezését" csak üdvözölni tudom. Ez egy jó döntés volt abból a tekintetből, hogy Marci elég erős / játékos, de ugyanakkor a humán oldala is kifejezetten hangsúlyos. (ellentétben más, erős játékosokkal).

Viszont a "steampunk" grafikát én a helyedben kétszer sőt háromszor is meggondolnám. Miért? Azért, mert ez egy kifejezetten hardcore sci-fi játék, másrészt mert a hajókkal már megvillantottál egy képi világot, és az nagyon nem steampunk volt.
Kétségtelen, hogy az univerzum nagy, és elfér benne a steampunk stílus, de hogy az egész Galaxisra az lenne jellemző, azt erősen kétlem.

Amit már régóta hangoztatok - és ezt te is tudod Cucu - hogy nem elég, ha a játék bugmentes és gördülékeny, ha nincs mögötte történet. Mit értek alatta? Azt, hogy lehet, hogy ha George Lucas nem írt volna egy olyan szerethető mesét a Star Wars köré, mint amit írt, akkor lehet, hogy egy csak egy látványos, de steril film vált volna belőle, ahelyett, hogy olyan kultusszá váljon, mint amivé lett.
Ahhoz, hogy valami "kultusszá" váljon, ahhoz lélekre van szükség, egyfajta mögöttes tartalomra, amely az egésznél többé teszi a részek összességét.
Szerintem erre a vonalra is koncentrálj egy kicsit jobban, és ha nem érzed magad ebben elég jónak, akkor nem átallj és főleg ne félj bevonni olyanokat, akiknek "vérében van a sci-fi".
A programozást úgyis megoldod te.

Sok sikert!

igazi MZ/X 2011.10.19. 21:11:16

Cucu, köszönjük, hogy egy ilyen kaliberű tapasztalt játékosra esett a választásod.
Marci, köszönjük az eddig eltöltött időt, aki igazán ismer, az tudja, hogy pártatlan leszel a következő szerveren (is).

Egyperces néma fejbólintással adózzunk a Hadvezér nyugdíjba vonulása alkalmából.

AjemMarci 2011.10.20. 10:33:29

Előre is köszönöm mindenkitől a bíztatást és a bizalmat, igyekszem majd megfelelni az elvárásoknak. Viszont ahhoz, hogy a játék a fejlődés útjára lépjen szükség lesz minden játékostárs (jelenleg akár egy oldalon állunk akár nem) közreműködésére. Úgyhogy bárkinek bármilyen meglátása, ötlete lesz majd a felmerülő témákhoz, problémákhoz, ne hezitáljon és írja le. Építő jellegű hozzászólásokat mindig szívesen fogok fogadni.

A fórumon hamarosan indulni fog egy eszmecsere a játék szabályzatáról, mert a moderálás és a multiszűrés is úgy végezhető hatékonyan és viszonylag sértődésmentesen, ha van egy részletes, egyértelmű és minden részletre kiterjedő szabályzat. Enélkül kár lenne elkezdeni bármi mást, a megalkotásához viszont nagy szükség lesz minden régi és új játékos tapasztalataira, meglátásaira. Az új szervert már mindenképpen egy kész szabálykönyvvel kéne elkezdeni.

Valamint még egy általános kérésem van: voltak/vannak ellentéteim más játékosokkal a galaxis "politikai" helyzetéből adódóan. Ezeket szigorúan a játékon belül tartom, nem szeretném ha bármelyik is túlnyúlna az S4 galaxisán. Remélem ez kölcsönös lesz minden "érintett" részéről ;)

További jó játékot mindenkinek :)

Liet 2011.10.20. 14:47:46

@AjemMarci: "Valamint még egy általános kérésem van: voltak/vannak ellentéteim más játékosokkal a galaxis "politikai" helyzetéből adódóan. Ezeket szigorúan a játékon belül tartom, nem szeretném ha bármelyik is túlnyúlna az S4 galaxisán. Remélem ez kölcsönös lesz minden "érintett" részéről ;)"

Ezen a szerveren, ahogy az interjúkból is kitűnik sajnos eluralkodott az utálkozás. Az s4 egyik legnagyobb rákfenéje az, hogy az ilyen típusú ellentétek közül sokan pontosan, hogy _nem_ "politikai" jellegűek, hanem gyakran nagyon is személyesek. Mélyen kinyúlva a játék világából, sokszor a mocskolódáson, rágalmazáson túl, szóban, a másik magánszférájába is behatolva.

Érintettként a pártatlanság nagy kihívás. Őszintén kívánom, hogy sikerüljön, mert a zandának valóban szüksége van/lesz rá.

Hajrá Marci! :-))

cu2 · http://zandagort.hu/ 2011.10.21. 12:09:09

@Norris74: Úgy érzem, az egyik érved a steampunk ellen igazából az, hogy neked konkrétan nem tetszik. :-) Hogy a hard core scifiség mennyire mond ellent neki azt nem tudom, úgyhogy én inkább csak az eddigi képi világra koncentrálnék. Való igaz, hogy az űrhajók már felvillantottak valamit, de amúgy semmi más. Vagyis elég minimálisan van képi világa, egyedi grafikai stílusa a Zandának. Éppen ezért bármilyen irányba is lenne grafikai fejlesztés, az elsőre szokatlan lenne, és egy csomó újat behozna. De ezt aztán úgyis hamar megszokja mindenki.

Az viszont tény, hogy ezek az űrhajók léteznek, sőt csináltatok hozzá (köztük te magad is) 3D-s modelleket. Pont ezért semmiképp sem akarom ezeket kidobni. Hanem ezekből kiindulva továbbgondolni a dolgot. Ha minden jól megy, jövő héten már lehet belőle valamit villantani, aztán meglátjátok.

Ami a történetiséget illeti. A Star Wars-zal szemben ugye az a nehéz, hogy itt nem elég mondjuk egy 10 éves sztorit megírni, mert rohamtempóban telik az idő és a környezet. Hol van már a Tejútrendszer? Hol van már az Exolon? Persze vannak korokon átívelő szereplők, mint Zandagort vagy a ZKI (vagy az Egyház). De ebből akkor is inkább sztoriKAT meg világot lehet kreálni, nem pedig EGY sztorit. De lehet, hogy te is így értetted.

Mivel itt van az egészhez egy játék, két irányt tudok elképzelni, és igazából a kettő kombinációja lenne a legjobb. Az egyik, hogy a sztori alakítja a játékot. Ez NPC/admin-jellegű beavatkozásokat jelent, hozzá kapcsolódó sztorikkal. Ilyen volt mondjuk Luft története az idegenek érkezéséről, vagy akár a fordulófelvezető sztorik. Persze ennél jóval több kéne. És ehhez mindenképp kellek én, akárki írja is a sztorit, hiszen bele kell nyúlni a játékba.

A másik irány pedig az, amikor a játék alakítja a történetet, és ezt valaki elkrónikálja, kellően kiszínezve. Ilyen volt a fanfiction írások egy része, néha nagyon konkrét játékbeli eseményekről, néha jobban eltávolodva tőlük. Ehhez viszont kifejezetten nem én kellek, hanem olyanok, akik ott voltak, részt vettek, szemtanúskodtak.

Igazából régóta van egy olyan tervem, hogy jó lenne egy ingame újságot létrehozni, amibe játékosok írhatnak cikkeket, történeteket, és lehetőleg játékosok is szerkesztik. Így lehetőség lenne a komplett novelláknál kisebb tartalmak létrehozására, vagy mondjuk a szokásos "sablon" interjúkhoz képest másfajtákra is. Másrészt ugyanide kerülhetnének be az "ellenkező irányú" sztorik, vagyis azok, amik nem játékbeli eseményeket regélnek el, hanem beavatkozásokat körítenek.

cu2 · http://zandagort.hu/ 2011.10.21. 12:12:01

@Daedalus: Fokozatosan (hétről hétre) fog lecserélődni, és ez már most elkezdődik. Hogy mikorra lesz komplettül kész, és főleg mikor lesz új GUI, azt még nem látom tisztán, valszeg a következő forduló közben (egy ideig persze választható marad még a régi GUI).

-Teuton- · http://kepfeltoltes.hu/view/100628/100x100falloutav-ch_www.kepfeltoltes.hu_.jpg 2011.10.21. 14:38:30

Igen sajnos ez a kikopás zavar. Én is ezek közé tartozom , pedig eddig levakarhatatlan zandagort velejárónak tartottak. Sajna belefásultam az egészbe és elment a kedvem tőle.

Csináltam pár 3d-s modellt igaz , de ebből semmi extra nem lett , mert lövésem sincs a grafikát illetően , ez kútbaesett akkor.
Tényleg jó volna előrukkolni valami újjal , hogy régiek is ismét kedvet kapjanak rá. Pl. Egy háborúnak lehessen vége , mint az s2-őn.
Az utálkozás hát igen nagy részese voltam benne, és nem tesz jót senkinek sem.Pláne a szövetségekre nézve sem és ez sajna átmegy köv szerverekre ami tovább élezi ezt.

Szóval sok sikertet!

Marci: ne már te voltál a kedvenc csőcselékem:(

-Teuton- · http://kepfeltoltes.hu/view/100628/100x100falloutav-ch_www.kepfeltoltes.hu_.jpg 2011.10.21. 14:40:09

Ja mégegy a hajók tökéletesek formailag: lehet rajta tupírozni , de emberi gép kinézetük van egy jó 3D-s felruccantással és részletezéssel megmarad a hardcoe sci-fi és lesz látvány is.

Ja igen effectekhez se értek:D

Norris74 2011.10.25. 18:53:54

@cu2: Nana...ne tessék olyant a számba adni, amit nem mondtam! :) A steampunk stílust nagyon egyedinek és ötletesnek tartom, sőt hangulatosnak is....csak az nem a Zanda. Az steampunk. Szerintem az a kevés kép világ, amit a Zandáról ismerhetünk, az nem steampunk hangulatú/jellegű. Sem többet, sem kevesebbet nem állítottam. Ahelyett, hogy lehorgonyzol egy képi világ mellett, érdemes lenne szétnézni a neten, ahol vannak kiváló sf művészerti - amatőr és profi - oldalak is, és onnan készíteni valami egyedi, csak a Zandára jellemző képi világbéli szintézist. A legjobb elemeket összegyúrni valami egyedibe. Mint a főzésnél, hogy szakmánál maradjak. Jó alapanyagokból lehet a legjobb ételeket csinálni. A "steampunk" meg jelen esetbe a Zandára húzva olyan lenne, mint ha zacskós levest adnánk a vendégeknek. :) Persze a SP-ből is ki lehet emelni előnyös oldalakat, de mint mondom, a helyedben nem venném át egy az egyben. Igaz, így egy kicsit melósabb lenne, de hát valamit valamiért. :)

Az én Nemesis modellem, csak béna kezdő próbálkozás volt, így mintának vagy etalonnak venni nem érdemes. Vannak itt nálam sokkal tehetségesebb modellezők és grafikusok is. :)

A SW kapcsán igazad van...talán nem volt a legjobb példa. De akkor inkább példának hozom Asimov "Alapítványát". Hiszen ha a Robottörténetektől az utolsó részig nézem, akkor több mint 10.000 évet ölel át, ami nem semmi. A Zanda meg "még" csak 5000-6000 körül jár. Igazad van....hol van már a Tejútrendszer...hol van már az Exolon. :) Birodalmak emelkednek fel és buknak el, periodikusan. Ezt is be lehetne akár építeni a történetbe, hogy miért alakult így? Egy csomó kérdés felmerül, ami válaszra vár.
Igen. Úgy értettem. Egy nagy, átfogó kerettörténetre gondoltam, amiBEN egy csomó kisebb helyi történt simán elfér. Ha pedig a játék eléri a keretet...akkor bővíteni kell. :)

Úgy lenne érdemes a sztorikkal operálni, hogy a programozóknak emiatt ha lehet, csak keveset kelljen magába a játék kódjába belenyúlni. Mindenképpen jó ötlet a felvezető, lökést adó történet, és hagyni kell, hogy az emberek, a játékosok teljesítsék ki. Azt lehet, hogy ha esetleg elakadnak, vagy leülne a dolog, akkor egy-egy lökést adni nekik, de ha az elején kellő erő volt benne, akkor átívelhet akár az egész szervere is. Ne feledd, hogy a mi egykori "titkos szövetségünk" Vasmag-Ronin-Exolon között is egy ilyesmi volt, csak az játékosi oldalról, amibe a kódnak nem is volt szerepe. Nos ilyenek kellenének még több, csak hivatalosan a játék irányítói kezdeményezésére. Akár nyíltan, akár titkosan. Ez mozgásba hozhatja a dolgokat. Szerintem. Aztán lehet, hogy tévedek.

Az ingame lap jó ötlet, de ehhez az kell, hogy legyenek, akik akarják csinálni. És az a kérdés, hogy lesz-e és ha igen ki, aki akar ilyesmit csinálni? A lehetőség elvileg most is adott lenne rá, akár itt a fórumon is, de valamiért mégsem tobzódnak? A véleményem szerint azért, mert azon emberkék, akik valaha játszottak és vannak ilyen képességeik és voltak ilyen ambícióik, elborzadtak attól, hogy milyen "kocka" lett a játék, milyen óriási matekfeladvánnyá vált, ahol nincs semmi kiszámíthatatlan, és szinte semmi váratlan (leszámítva egyes játékosok reakcióit), és ezért inkább elhagyták a játékot, mert ők játszani szeretnek és nem excel táblázatokat böngészve számolgatni. :) De ez egy örök stílus és felfogásbeli vita köztünk. :D HA valahogy vissza tudod csábítani az első "csapat" tagjait, akkor szerintem ismét életre kelhet - bizonyos értelemben - a játék. Csak sikereket tudok kívánni ehhez, mert te és Marci tényleg megérdemlitek!

cu2 · http://zandagort.hu/ 2011.10.25. 19:44:07

@Norris74: Most csak a grafikára reagálok, később majd a többire is. Szóval én is úgy gondolom, hogy az egyediség a legfontosabb. És azt hiszem, az is lesz. A steampunk talán nem is a legjobb meghatározás, inkább arról van szó, hogy nem egy tipikus 3D-s, photoshoppos hatású valami, ami azért elég sok játékra jellemző. De legjobb, ha megvárjuk az első űrhajókat (azok lesznek az első képek), és akkor meglátjuk.

-Teuton- · http://kepfeltoltes.hu/view/100628/100x100falloutav-ch_www.kepfeltoltes.hu_.jpg 2011.10.26. 13:05:12

Marcinak már mondtam ,hogy ha kell vállalom a modellezést, amennyire tőlem telik , mert amatőr vagyok , mint norris.

Bolygóeffektet , napot meg ilyen dolgokat még tudok csinálni , de hajóhoz ,textúra, effekt azt sajna sehogysem, mert lövésem sincs róluk

Liet 2011.10.26. 16:20:49

@Norris74: Na most mááár!
Kiveszed a számból a szót. :D

A grafikai részt leszámítva én is pont így gondolom. Már régóta megy Cucu fülének a szisztematikus rágása ezügyben. Storyline, történetiség és legfőbbképpen egy genezis. Nem egy kétsoros, hanem egy fogyasztható!

Eddig a fülrágás nem igazán hozott eredményeket, de most talán felcsillan a remény. Valóban tele vagyunk ambiciózus játékosokkal. Akiknek az ambícióik nem elsősorban a játékon belül nyilvánulnának meg (plakát, novella, grafikák, modellek, vagy akár a játékfejlesztési javaslatok stb...). Ez egy természetes velejárója annak, ha valaki hosszabb időre kíván berendezkedni egy általa reménytelinek gondolt játékban. Erőforrás, amit talán érdemes használni. Arról nem is beszélve, hogy így a lelkesedés is jobban fenntartható.

Saját részemről már történt ilyen összefogási kísérlet egy keretsztori kapcsán, de gyorsan zátonyra futott. Megmaradt elfekvő anyagnak. Először valóban tisztába kéne jönni a fejlesztői akarattal, csak azzal párhuzamosan működhet.

A feljebb említett elnyúló idő kezelése a történeti háttérben szerintem is megoldható. Sőt, akár sokkal komolyabb genezist is lehetővé tesz, nem egy kedves SW mesét. Norris példája az Alapítványról pl. pont ilyen, de nem ez az egyetlen lehetőség! Akad még pár...

Mezfin 2011.10.27. 17:31:36

Liet 2011.10.26. 16:20:49
@Norris74: Na most mááár!
Kiveszed a számból a szót. :D

Kiénekelitek a számból a sajtot, kb 1oo%osan támogatom az előttem szolok ellenérveit a steampunkkal kapcsolatban, de ha ragaszkodtok a stilusváltáshoz akkor már inkább Terry Prachet féle Korongvilág is határozottan illene a játékra, ugy is annyi kókler toldozza foltozza. xD

Powerslave 2011.10.30. 13:06:02

Hát üdv!

Örömmel látom, hogy beköszönt a nagy fejlesztések korszaka, sok sikert kívánok hozzá.

Ha előzetesen megtettted magadnak azt a szívességet, hogy alaposan elvélasztottad a frontendet a backendtől, súgnék egy rendkívül fárasztó tippet: ZandAPI ;)

Így az unatkozó népek a 3D szösszenetek farigcsálása mellett hegeszthetnek különböző toolokat a játékhoz, illetve számtalan frontendet, mondjuk droidra vagy ájfónra (megszabadítva téged a mobilverzió megszülésének terhétől :) )

Tudom, ez így még nagyon korai, de ki tudja...

Eredményes munkát kívánok!

Pow

laccy 2011.11.06. 19:51:07

hello

én is a már abbahagyták csoportjába tartozom

igazából ideje volt ennek a lépésnek, a "majommunkát" más is meg tudja oldani :D
a játék legyen egyszerű az elején, a történet fogja meg az embereket és inkább a képek mint a szöveg

amit hiányoltam az a versenyhelyzet és a véletlenszerűség, több funkció
a feedback szerintem a uservoice vagy getsatisfaction szerű oldalakkal a legjobb, lehessen rákeresni, a játékosok kapjanak pontokat amit rárakhatnak egyes ötletekre, ezzel kialakítva egy fontossági sorrendet

később jó ha összetett a játék és lehet saját stílusod és stratégiád, ehhez persze fejleszteni kell a játékot, minél több funkció, annál több kombináció
ez a realizmus dolog addig jó amíg a játékélmény kárára nem megy, persze oké hogy azt csinálsz amit akarsz, meg kitalálod magadnak de valahogy nem tetszik, legyen sok tevékenység és azoknak a sorozata és sorrendje generálja a változatosságot

a legérdekesebb jelenleg a térkép, de lehetne több funkciója, a játékosok szeretik szabadon alakítani a dolgokat

illetve a bolygóknak is lehetne saját térképe, legalább lenne mit rajzolni :)
na meg persze lehet a terraformálásnak is funkciója, szerepe pl akadályok eltávolítása, terep előkészítése, kialakítása, bolygót lakó idegenek ellen védekezés, bármi

az építgetés úgyis tetszik a játékosoknak, gondolom ez a legfőbb dolog minden MMOban

a másik a versenyzés, ez ad elég motivációt a játékosoknak
de konfliktusokat is generál
szóval ennek kell egy formát adni, hivatalossá tenni, hogy a háború játékelem legyen, megérje csinálni, de ne vesszenek össze rajta, illetve ne legyen túl nagy veszteség belőle

ehhez kell jó support aki megoldja a konfliktusokat és kiszűri a csalókat

illetve lehetne a dolgokat fejlesztéshez kötni amik leginkább időhöz lennének kötve, akkor nem vesztene az ember túl sokat
pl ha lenne egy fejlesztés ami több termelést hoz akkor könnyebb lenne a védelem újraépítése, vagyis a régebbi játékosok nem veszítenének annyit

illetve az online időt vissza kellene szorítani hogy ne legyen annyira időhöz meg pénzhez kötve, ne az legyen a legjobb aki egész nap játszik, inkább aki jó stratégiát választ és csapatban dolgozik

legtöbb ilyen játékban a csoportos aktivitásoknak van szerepe, jó lenne valami összetett animált harcrendszer ami valami érdekes körökre osztott dolog lenne

szóval a grafika és történet kell megfogja, a célok tartják a motivációt, a változatosság és véletlenszerűség tudja megelőzni hogy megunják és az újrajátszhatóságot fokozza, az összetettség és jutalmak/büntetések meg a játékélményre vannak hatással, a top játékosokat ez elégíti ki, a bónuszok kell irányítsák a "helyes" tevékenységeket és a büntetések kell értelmetlenné tegyék a visszaéléseket

szóval el kell juttatni a játékot oda ahol eléggé stabil és beavatkozás nélkül is érdekes
akkor majd az újdonságokat könnyebb pénzzé tenni

Powerslave 2011.11.09. 19:37:07

Hmm... GUI stats? A GUI elemekhez hozzárendelhetnél egy számlálót, amiből leszűrheted, hogy az oldal melyik funkcióját milyen gyakorisággal használják a játékosok, ezáltal pedig ugye azt, hogy mely szekciókat a legcélravezetőbb továbbfejlesztgetni, csakúgy mint pl. (komplikáltabb megoldás esetén) azt, hogy adott helyzeteknél melyek az egyes hajóknak leggyakrabban kiadott utasítások, ami pedig a harcrendszer csiszolgatásához adhat némi támpontot.

Powerslave 2011.11.09. 19:54:13

@laccy:
Három ellenvetésem lenne (szereplők, amelyeket nem vettél eléggé fontolóra):
- Idő (gondolok itt elsősorban egy forduló élettartamára)
- Komplexitás
- Erőforrások

Cucu majd kifejti, ha akarja.

@cu2: Csak a kíváncsiság hajt - milyen verziókezelőt használtok? :)

laccy 2011.11.15. 17:40:09

@Powerslave:
net.tutsplus.com/articles/news/the-increasing-importance-of-apis-in-web-development/

igen, eléggé pofás kis adobe air meg egyéb appokat csinálnak már egyes játékokhoz
de a chrome bővítmények is nagyon hasznosak tudnak lenni

vagy egyes weboldalakat a saját ízlésükre tudnak alakítani az emberek ha megfelelő a felépítése
pl youtube, gmail, stb. alapból jó funkciók vannak akkor reklámok nélkül és hasznos eszközökkel bővítve még jobb
és tényleg megspórol csomó közvéleménykutatást
max néha érdemes megemlítenie másoknak, a többi megy magától

az utóbbi hsz-edre:
Vannak a játékok amiket megveszel, végigjátszol és várod a következő évi kiadást
pl Crysis, Battlefield,GTA, Need for Speed stb.
általában még a hadrware-t is hozzá kell igazítani

vannak a játékok amik a való élethez vannak kötve, a grafika csak közepesen fontos, inkább hogy időszerű legyen pl a sportjátok, mint a PES,FIFA, stb.
de akármilyen film/anime alapján készült játék hasonló, nagyrészt a licenszre alapozik

és vannak a játékok amikben a játékélmény és a többjátékos mód van hangsúlyban
főleg a stratégia játékok ilyenek
általában a legjobbak azok multiban ahol nem kell túl jó grafika, elég gyorsan fut
a lényeg a játékbalansz és az ötlet
a lényeg hogy érdekes és újrajátszható legyen, pláne hogy nem arról van szó hogy egy hét alatt minden aspektusát megtapasztalod
ehhez az kell hogy komplex legyen némileg, illetve saját magát építse fel, rombolja le

hanem nem különbözik egy flash játéktól amit űzöl mondjuk pár órán át, pont az a lényeg hogy sokáig nyújtson érdekességet
és itt a profibb játékosokról van szó akik már egyebet is megtapasztaltak
a casual játékosokra építő játékok ugyan kifizetődőek de agyhalottaknak valók
szóval inkább olyan játékokról kell példát venni mint a Minecraft, Age, Starcraft, de akár régebbieket is említhetnék mint Tropico, Stronghold, Civilization, Mount and Blade
vagy ami nem idevág: Football Manager- gyakorlatilag nincs benne egyetlen grafikai elem sem, csak adatbázisok és szimuláció
mégis elég érdekes ahhoz hogy 2 hét összegzett játékidő után sem unja meg az ember még akkor sem ha idejét múlt
de akár még NES játékokat is meg lehetne említeni vagy pár újabb mobil játékot

a sok kattingatás és átláthatatlan adathalmazok, meg képzeletre bízott elemek nem túl elragadóak egy virtuális világban

felhasználói szempontból meg van pár más alternatíva, ha nem is browseres hanem kliens, és nem is ez a témája
de elvárni hogy a játékosok csak azért maradjanak hogy hátha történik valami vagy mert a téma érdekes, az kevés
az új szerver is új érdekességek nélkül

nem mintha bárkit is érdekelne, de én ahogy elolvastam a változásokat, nem nagyon hozta meg a kedvem
az idő meg erőforrások, hát itt vannak a játékosok, gondolom rengetegen próbáltak egyebet is
az emberi erőforrás meg nem lebecsülendő, csak tudni kell az ötleteket összegyűjteni, összegezni és alkalmazni

cu2 · http://zandagort.hu/ 2011.11.15. 17:56:09

@laccy: "de én ahogy elolvastam a változásokat, nem nagyon hozta meg a kedvem" Mármint az s6-os változásokat? Annak nem is az volt a célja. :-) Csak egy minimális tweek, ami most így gyorsan belefért. A nagyobb dolgokhoz idő kell, viszont amíg telik az idő, addig sem árt futtatni a játékot.

Powerslave 2011.11.15. 19:21:28

@laccy:

Komplexitás alatt nem a játékmenet komplexitását értem, hanem az alatta ciripelő szoftverét. Nagyon nem mindegy, az milyen mértékű. Ha nagy, akkor baromi lassan készül el, vagy átláthatatlan és karbantarthatatlan lesz, esetleg mindkettő.

Erőforrás pedig, ennek kapcsán a fejlesztésben/"gondozásban" közvetlenül közreműködő ember, a felhasznált eszközök, vagy az anyagiak (illetve leginkább azok korlátai) lehetnek. Ezek sem állnak korlátlanul rendelkezésre, így nem is lehet bármilyen feature ötletet sitty-sutty megvalósítani; az sem nagyon ritka, hogy egyáltalán nem lehet.

laccy 2011.11.15. 21:29:49

vannak olyan dolgok ami apró és kivitelezhető...
beszélni azért még lehet róla :) ha nem is csinálja meg de azért ki lehet tervelni hogyan és milyen formában képzeli el
aztán szépen fokozatosan

félre értés ne essék, nekem tetszett a játék, főleg a térkép ötletes és egyedülálló csak kevés a stratégiai elem
szívesen segítek amiben lehet
és majd néha olvasgatom a híreket :) nem kizárt hogy játszom még

azért valami apróság minden szerverre kellene majd :P
jók a grafikák, na hajrá
süti beállítások módosítása