Bár egy konkrét ügy apropóján írom ezt a posztot, ennél általánosabb dolgokról lesz szó. A játék moderálásának legfőbb alapelve a Prime Directive, vagyis hogy sosem avatkozom be. Sem akkor, amikor a barátaimat gyilkolják le, sem akkor, amikor számomra ismeretlen játékosokat. Ennek pedig az az oka, hogy máshogy nem lehet igazságosnak lenni. Persze akit épp súlyos atrocitás ért, az nem így érzi, de érdemes belegondolni, hogy mi a másik megoldás. Bárkinek valami baja van, hozzám fordul segítségért és "igazságért", én utánanézek, aztán eldöntöm, hogy oké, ez nem volt szép, add vissza, vagy hát, ez végülis belefér, ne add vissza. Satöbbi.
Ha hiba van a játékban, arra ez természetesen nem vonatkozik. Hiszen ott az általam belerakott/bennehagyott problémát kell kijavítanom. De ha két játékosnak vagy szövetségnek baja van egymással, abba hogyan tudnék elfogadható módon beavatkozni?
Most konkrétan a Zandagort Egyháza hajtott végre egy erőteljes manővert, amivel átvette a vezetést. Tiltja bármi, hogy emberek egyik szöviből a másikba lépjenek? Nem. Tiltja bármi, hogy akinek közös flotta joga van, az rendelkezzen a közös flották fölött? Nem. Kötelező bárkit felvenni a szövibe? Nem. Kötelező bárkinek jogokat adni? Nem. Ismert volt ez a játék kezdetétől, sőt már azelőttől? Igen.
Oké, lehet mondani, hogy szemét húzás, de nem ez volt az egyetlen alkalom, és nem a Zandagort Egyháza volt az egyetlen szövi, ami ilyesmivel élt. Vagyis ha most beleavatkozom, akkor még számtalanszor bele kellett volna avatkozni hasonló esetekben, de erről már írtam fentebb.
Két fontos dolgot mondanék még.
Az egyik, hogy a jövőre vonatkozólag persze le lehet vonni tanulságokat. Például lehet azt mondani, hogy
- időbe teljen ki/belépni szövikből
- a közös flotta/bolygó magánosítása legyen külön jogosultság (amit akár senkinek nem adtok meg)
És akkor a következő szerveren már ezek a szigorítások lesznek. Ezzel pedig nem ezt az egy esetet oldjuk meg a többi hasonlóval szemben, hanem véglegesen kizárjuk (valójában csak megnehezítjük) az ilyen eseteket a jövőben. Ez szerintem konstruktívabb és igazságosabb.
A másik, hogy
- Zandagort nem kímél senkit, nem lehet hozzá átállni (vagyis egy módon lehet, de erről majd a játék után, ha megtörténik)
- a játéknak két végeredménye lesz, az egyik a csata után megmaradó embereké, a másik pedig a szerver egész idejére vonatkozó átlag (vagyis a "tartósan" jó játékosok lesznek rajta ezen a toplistán)
- a játék része az intrika is, a gazdaság, kereskedelem, háború, diplomácia mellett, vagyis erre is fel kell készülni, akár támadó, akár védekező jelleggel
Remélem, így már kicsit érthetőbb és elfogadhatóbb, hogy miért nem avatkozom be soha.
Utolsó kommentek