Itt a gazdasági how-to, ahogy ígértem. Sajnos nem fért bele minden, ami egyben azt is jelenti, hogy nem kizárt még egy napnyi csúszás. Ha tényleg így alakul, előre is bocsánat!
Így néz ki egy bolygó:
Bal fent a bolygó neve, alatta az összefoglaló adatai, jobb fent pedig a látképe. Az adatok közül a populáció, a kaja, a lakóhely és a munkaerő a legfontosabb. Mivel az embereknek mind élelemre, mind lakóhelyre szükségük van, ezért a népesség e két mennyiség minimumához közelít. Jelenleg még kevesebb, de ha várunk pár órát, fel fog menni a populáció. A munkaerő a mindenkori népesség fele, és azért lényeges, mert az összes gyár munkaerőt használ a termeléshez.
Alul egy menü található, ezzel lehet kiválasztani, hogy melyik témával akarunk foglalkozni. Most a gazdaság van kijelölve. Jobbra az erőforrások: ikon (a ? a grafika hiányát jelöli, vagyis ez változni fog, de egyébként rákattintva a help megfelelő oldala jön elő), név, mennyiség sorrendben.
Balra a gyárak, épületek. A vegagyár neve mellett zárójelben az látható, hogy milyen "üzemmódban" dolgozik, vagyis konkrétan miből állít elő élelmiszert. Ez azért lényeges, mert ha maximálisan ki akarjuk használni az ökoszféránk kapacitását, nem mindegy, hogy milyen növényeket milyen intenzitással termelünk ki. A név alatt a fejlettségi szint, de ez még változni fog (mármint a K+F koncepció). Tőle jobbra pedig, hogy hány ilyen gyár van a bolygón.
Nézzük meg, mi történik néhány óra alatt:
Egyrészt a populáció megnőtt, hiszen van kaja doszt. Másrészt termeltünk egy csomó energiát (vagyis a naperőművek termeltek, a vegagyár és a város fogyasztottak, de az eredő pozitív).
Ha netán aggódunk az élővilágért, megnézhetjük az állapotát:
Ezen nincs mit magyarázni. :-)
Váltsunk át mondjuk banánról rizsre. A vegagyárra kattintva előjön egy menü, ahol több opciónk is van:
Inaktiválhatjuk a gyárat, ha ideiglenesen nem akarunk vele termelni (viszont lerombolni sem akarjuk). Fejleszthetünk rajta, hogy hatékonyabban termeljen. Építhetünk mellé még egyet. Lerombolhatjuk. Vagy üzemmódot válthatunk. Most ezt tesszük, kattintsunk a rizsre. Az eredmény:
Építsünk még egy vegagyárat:
Alul megjelent a gyár, szürkített ikonnal (ez jelzi, hogy még csak épül). A fogyatkozó óra ikon jobbra a hátralévő időt mutatja. Amint eltűnik az óra ikon, a gyár megépül:
A könnyebb áttekinthetőség miatt a két vegagyár csak egyszer látható, és a mellette lévő 2 jelzi, hogy kettő van belőle. Ha viszont az egyikkel átváltunk banántermesztésre, akkor már külön sorban láthatók, hogy meg tudjuk őket különböztetni:
Minthogy most már két vegagyárunk van, kétszer annyi élelmiszert tudunk előállítani:
A népesség azért csak 30 000-ig nő, mert lakóhelyből csak annyi van, vagyis ez a szűk keresztmetszet.
Ha inaktiváljuk az egyik vegagyárat, a kijelzés megváltozik:
A bal oldali 0 jelzi az aktív gyárak számát, a jobb oldali 1 pedig az inaktívakét. Az élelmiszertermelésünk persze egyből visszaesik:
Amihez egy idő után a népesség is igazodik:
Ha el akarunk adni mondjuk energiát (mert sok van belőle), kattintsunk a tőzsdére:
Fent látható a kereskedett termék (Energia) és az aktuális árfolyama (20 SHY). Alatta pedig az űrlap, amivel új ajánlatot adhatunk. Meg kell adni egy mennyiséget és egy árat, és eldönteni, hogy venni vagy eladni akarunk.
Próbáljunk meg eladni 1000 MWh energiát 20 SHY-os egységáron:
Mint látható, a készletünk 1000 MWh-val csökkent, mivel az eladásra felkínált áru egyből a tőzsdére kerül (hogy csak olyat tudjunk eladni, aminek birtokában is vagyunk). Ha vételi ajánlatot tettünk volna, akkor a pénzünk csökkent volna. Alul látható az eladási ajánlatunk minden fontos adattal. Bárki, aki hozzáfér ehhez a tőzsdéhez (CBOT), látja ezt az ajánlatot, és elég csak rákattintania, hogy elfogadja. Ekkor az illető kifizet 20 000 SHY-t, ami hozzánk kerül, ő pedig megkapja a mi letétbe helyezett 1000 MWh energiánkat.
A kutatás és fejlesztésre, és a társadalompolitikára már nem maradt idő. Amint meglesz, arról is írok. Sok minden csak a tesztidőszak alatt fog a játékba kerülni, vagyis szigorú értelemben ez alfa teszt lesz (béta az, amikor már nincs új feature, csak a bug-ok javítása).
Sietünk, ahogy csak tudunk!
Utolsó kommentek