Háború nélkül nincs stratégiai játék. Na jó, van, de ha egyszer eljön Zandagort, nem sakkban fog eldőlni a Galaxis sorsa. És, tegyük hozzá, tulajdonképpen a sakk is hadi játék.
Többféle szinten és módon lehet modellezni a háborút. Absztraktan, mint a kő-papír-olló, realisztikusan, mint a Panzer General, vagy csak lazán, mint az RTS játékok nagy része. Egységek szintjén, mint a Warcraft II, csapatok szintjén, mint a Heroes of Might and Magic-ben, vagy országok szintjén, mint a Rizikó.
Ebben a játékban a harci egység a flotta. Egy flotta űrhajókból áll, amik egyszerre mozognak és egyszerre harcolnak. Persze tetszőlegesen átrendezheted a flottáidat, akár úgy is, hogy minden űrhajó külön flottába kerüljön, de ettől elveszik az irányításnak az az egyszerűsége, és az egységeknek az a lentebb részletezett kölcsönhatása, ami miatt ez stratégiai és nem taktikai játék.
Ha két flotta összecsap, először a támadó fél tüzel, aztán a védő (ez egy kör). És ez addig ismétlődik, amíg az egyik fél meg nem semmisül, el nem menekül, meg nem semmisíti magát (vagy el nem éri az "öléshatárát"). Hogy mi történik egy ilyen összecsapásban, az több mindenen múlik. Alapból minden hajótípusnak van támadó és védő ereje, és ezek különbsége határozza meg a sebzéseket.
Persze ehhez jönnek még a bonyolító tényezők. Ha egy típusból több van a flottádban, az arányain felül megnövelheti a támadó erejüket, vagyis tízszer annyi egység gyakran több, mint tízszer akkora erőt jelent. Triviális példa a lovasroham (mondjuk Pelennor mezején). Ugyanígy előfordulhat, hogy a védekezőképesség nő meg aránytalanul, mint a hoplita falanx esetében. És van olyan is, amikor az egyik típus nem a saját, hanem egy másik típus védőerejét növeli meg. Ilyen az íjászok/tüzérség és a gyalogság kölcsönhatása. Vagyis a flottáid összeállítása nem egyszerű mennyiségi kérdés, hanem teret ad a stratégiai megfontolásoknak.
Na de mi van az ellenséggel? Amikor összeraksz egy flottát, nem csak az számít, hogy a saját egységeid hogyan támogatják egymást, hanem az is, hogy ki ellen küldöd őket csatába. Íjászok ellen lovasságot, lovasság ellen pikásokat, pikások ellen íjászokat, cirkálók ellen tengeralattjárókat, tengeralattjárók ellen rombolókat, rombolók ellen cirkálókat, satöbbi. Egyszóval különböző egységek különböző egységek ellen lehetnek hatékonyak.
Bár a végleges hajótípusok még nincsenek kitalálva, a fenti logika már kész, és be van építve a játékba. Hogy ezt bárki kipróbálhassa, csináltam egy csataszimulátort. Itt megadod a támadó és a védő flotta összetételét, hogy legfeljebb hány körig tartson a csata, rákattintasz a FIGHT gombra, és már láthatod is az eredményt, vagyis hogy mi maradt a flottákból. Jó szórakozást!
Utolsó kommentek