Egy massively multiplayer online stratégiai játék blogja a fejlesztés kezdetétől a játék indulásáig, és túl...

Utolsó kommentek

  • devDavid: Közérdekű közlemény #1 Készítettem egy kisebb adatbázis dump-ot, amivel könnyebb dolgozni (fejles... (2012.12.24. 14:11) Letölthető Zandagort
  • cu2: @devDavid: Lehet, hogy én voltam félreérthető, mert nem vettem rossz néven a(z egyébként jogos) kr... (2012.12.23. 17:42) Letölthető Zandagort
  • devDavid: @cu2: ne érts félre, nem kritizálni akarom, nagyon nagy dolog - szerintem - hogy egy ilyen projekt... (2012.12.23. 17:24) Letölthető Zandagort
  • Utolsó 20

Címkék

Erőművek

2008.09.28. 18:03 cu2

Az alábbiak az eddig betervezett erőműtípusok. Van, amelyik minden bolygón ugyanolyan, van, amelyik osztályfüggő. A teljesítmények azért vannak intervallumban megadva, mert különböző szintű erőműveket lehet építeni. A további ötleteket szívesen várjuk.

Naperőmű

Az egyik legalapvetőbb megújuló energiaforrás. Egy nagy kiterjedésű tükörrendszer az úgynevezett naptoronyra irányítja a beérkező fényt, ahol sóolvadékot hevítenek vele 300-400 fokra. Ezzel egyrészt turbinákat hajtanak meg, melyek áramot termelnek, másrészt a hőt hosszabb időre is el lehet raktározni, így az erőmű teljesítménye éjjel-nappal azonos lehet. Mivel csak tiszta időben működik nagy hatásfokkal, elsősorban B-osztályú bolygókon érdemes építeni. Teljesítménye 100 és 1000 MW között mozog.

SPS

Egy bolygókörüli pályára állított műhold napelemekkel megpakolva. Az összegyűjtött energiát mikrohullámon sugározza le a bolygó felszínére, ahol egy hatalmas antenna fogadja azt. Mivel az SPS az űrben van, sem az éjszakák, sem a rossz időjárás nem befolyásolják a teljesítményét, így hatékonyabb a felszíni naperőműveknél (1000 - 10 000 MW).

Dyson-gömb

Ez a napenergia hasznosításának non plus ultrája. Nagyon sok Nap körüli pályára állított SPS-ből áll, melyek először csak egy gyűrűt alkotnak, aztán kettőt, és így tovább. A végállapot egy hatalmas gömb, ami teljesen körbeveszi a központi csillagot, így annak teljes kisugárzott energiája hasznosítható (2-es típusú civilizáció a Kardasev-skálán). Egy teljesen kész Dyson-gömb mintegy 100 trillió MW energiát termel, amiből másodpercenként nagyjából egymillió tonna anyagot lehet előállítani, vagyis ez egyben a nyersanyagproblémákat is megoldja. Viszont borzasztóan drága.

Szélfarm

Néhány tucat vagy száz szélturbina egy területen. Teljesítménye még a legszelesebb, C-osztályú bolygókon sem haladja meg a pár száz megawattot, igaz gyorsan és olcsón megépíthető. További előnye, hogy a turbinák közti terület mezőgazdaságilag hasznosítható.

Vízi erőmű

A folyókkal jól ellátott A- és D-osztályú bolygókon építhető erőműtípus. Működése során minimális negatív környezeti hatása van, viszont nagy területet foglal el. Teljesítménye 10 és 50 ezer MW közötti.

Hullámfarm

Tengerek és óceánok partjára épített hatalmas hullámerőmű. Teljesítménye 100-500 MW, és kizárólag C-, D- és E-osztályú bolygókon építhető.

Árapályerőmű

Holddal rendelkező C-, D- és E-osztályú bolygókon építhető erőmű. Teljesítménye 50 és 500 MW között mozog.

Ozmózis erőmű

Az ozmózis erőmű a folyótorkolatokban a sós és édes víz keveredéséből állít elő energiát. A beáramló sós vizet egy féligáteresztő membrán választja el az édestől, és a koncentrációkülönbség az édes vizet átnyomja a membránon. A keletkező nagy nyomású kevert vízzel turbinákat hajtanak meg, ezek termelik az áramot. Nagy hatásfokú ozmózis erőművet D-osztályú bolygókon lehet építeni, teljesítményük itt sem éri el a 100 MW-ot.

Geotermikus erőmű

E-osztályú bolygókon kedvelt olcsó energiaforrás. Gejzírek és vulkánok közelében építik, teljesítménye 50-500 MW.

HDR erőmű

A geotermikus erőmű továbbfejlesztett változata. Előnye, hogy bármilyen bolygón építhető, és teljesítménye nagyobb (100-1000 MW). Hátránya a magasabb építési költség.

Bioetanol erőmű

A bioetanol cukornádból, kukoricából, búzából, burgonyából előállított üzemanyag, mely erőműben elégetve olcsó energiaforrás. Hátránya, hogy táplálékforrást fogyaszt. Teljesítménye 500 és 5000 MW közötti.

Atomerőmű

Urán vagy tóriumból előállított urán meghajtású erőmű. Ezen anyagokból a bolygók nagy részén hatalmas készlet van, emiatt szinte megújuló energiaforrásnak tekinthető. Teljesítménye 1000 - 10 000 MW.

Fúziós reaktor

A fúziós reaktor hidrogénből állít elő héliumot és nagy mennyiségű energiát. Bár a hidrogén forrása legtöbbször víz, melyet fel kell bontani, az erőmű nettó teljesítménye így is elérheti a 100-500 ezer MW-ot. Hátránya, hogy drága megépíteni.

14 komment

Címkék: gazdaság energia bolygó

A bejegyzés trackback címe:

https://zandagort.blog.hu/api/trackback/id/tr14685931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

B 2008.09.28. 22:54:00

Hát azt hiszem energiaforrásokban dúskálni fogunk.

Nincs viszont fosszilis- pl szénerőmű, pedig az a legolcsóbb. Ennek az lehet az oka hogy a bolygók általában frissen terraformáltak, így élet hiányában korábban nem is keletkezhetett szén vagy olaj rajtuk?

naNAna (törölt) · http://braso.extra.hu 2008.09.28. 22:57:10

Ha belegondolok, az átlagos Mmo stratégiai játékban (szerintem) nem nagyon kellett utánanézni a dolgoknak, de ahogy látom, te a témával kapcsolatban egy csomó dolgot elolvasol, és ebből is látszik hogy ez nem egy átlagos MMO Stratégosz játék lesz :D

cu2 · http://zandagames.com/ 2008.09.28. 23:14:12

@B: Akartam is írni erről, de kiment a fejemből. Még jó, hogy ilyen okos kommentelők vannak itt. :-) A magyarázat a szén, olaj, gáz hiányára valóban az, hogy terraformált bolygókon nem várhatók fosszilis tüzelőanyagok. Bár van valami szovjet-orosz elmélet, miszerint mégis:
en.wikipedia.org/wiki/Abiogenic_petroleum_origin
De ha jól értelmeztem, ez nem túl elfogadott.

@nandoo: Igen, azért a Civ ott van előképnek összetettségben és "edukálásban", még ha nem is fogjuk elérni azt a szintet.

Maro · http://www.bytepawn.com 2008.10.01. 16:47:54

Ez a Kardashev-skala nagyon nem tetszik, de erdekes felvetes.. Kicsit tul elesek ezek az ugrasok (bolygo-csillag-galaxis). Figyelembe veve a csillagkozi tavolsagokat es a maximalisan elerheto sebesseget, 3. tipusu civilizaciot a fizika mai allasa szerint nehez elkepzelni =)

cu2 · http://zandagames.com/ 2008.10.02. 01:09:05

Logaritmikus skálán majdnem lineáris (12, 26, 37), így nézve nem is olyan nagyok azok az ugrások. Amúgy meg már a 2-es is erősen sci-fi, nem? :-)

nEjmEd · http://pixilation.blog.hu 2009.01.22. 01:17:27

Úgy érzem nincsenek még jól belőve az erőművek termelései. Számolgattam kicsit (és jegyezem a végén jöttem rá, hogy lehet még pontosítani a számítási menetemet, de első közelítésben jó lesz)

Aszerint állítottam föl egy sorrendet, hogy milyen a MWh/Bio aránya az erőműveknek. Ez úgy jött ki, hogy a termelésből levontam az őt eltartó energiamennyiséget, és osztottam az őt eltartó Bio-val (1000 dolgozóra kell 1204 MWh energia és 36 Bio durván (krumpli + vegagyár alapú ellátmányozás mellett, és még a településeket fenntartását bele kell venni)
Ez alapján teljesen életképtelennek tűnik az Ozmotikus (1355 MWh/Bio) és a Hullámfarm (1355 MWh/Bio), mivel a Szélfarm is ilyen paraméterekkel működik.
Másik. Nem tudom mennyire volt szándékolt - el tudom képzelni, hogy az volt - , de a Bioetanol muzsikált a legrosszabbul. (138 MWh/Bio)
A másik vége pedig abszolút elszáll. A második helyen végzett Nukiplant (4305 MWh/Bio) után majd kétszázszoros értékkel jön az SPS (833.300 MWh/Bio) Ezt mondjuk még nem tudom felmérni mennyire szívás felépíteni, de így elsőre furcsa ez a magas érték.
Jó éjszakát!:)

nEjmEd · http://pixilation.blog.hu 2009.01.22. 01:29:22

@nEjmEd:
Hoppábocsánat:
Fúziós kimaradt (104.133 MWh/Bio)

cu2 · http://zandagames.com/ 2009.01.22. 18:51:22

Az erőműparaméterek biztos, hogy módosulni fognak, mert vannak, amiket tényleg nem érdemes építeni.

Az SPS azért ilyen brutális, mert elvileg egy baromi fejlett technológia (egy műholdra és egy "átjátszó" állomásra nem kell sok ember). Csak most a felgyorsított béta szerveren pillanatok alatt ki lehet fejleszteni.

laci4321 2009.06.08. 16:44:45

Ezt a Dyson-gömböt hogyan lehet felépíteni? Mert magában a játékban nincs benne. Hány SPS műhold kell hozzá? Vagy nem lehet megépíteni és egyszerűen csak ide írtad?

És meg egy ötlet. Kéne akkor már egy épület, amit mondjuk a Dyson-gömb kiépítése után megkapunk. Ez az épület arra lenne jó, hogy az energiát anyaggá alakítsa. Persze nem 1.000.000 anyag/másodperc nagyságban, hanem jóval kevesebben. Ha valaki eljut ekkora fejlettségi szintre, akkor már járhat egy kis ilyenfajta kényelem. :)

beela 2009.06.08. 20:23:29

Most nem lehet megépíteni.
Illetve praktikusan sokmilliárd SPSt kellene felhúzni. De ez nem emberi lépték, ide egyszerűen nem lehet eljutni.

nEjmEd · http://pixilation.blog.hu 2009.06.08. 22:55:51

Előző bétában Vulpionnak volt Dyson gömbje. Energia KP-t kellett hozzá végtelen sokat kutatni, utána lehetett építeni. De tán csak presztizsértéke volt. Ennyit mondott róla, mikor rákérdeztem.
De cucu biztos megmondja, hogy mennyit kell hozzá kutatni, meg hogy most van-e, a részletekre nem emlékszem már;)

akos 999 2009.06.09. 08:06:45

Előző béta elején még lehetett építeni, (akkor még aktívan fejlesztési szakaszban volt a játék), de azóta kivették mert nem lehetett hozzá emberi számokat kitalálni. (túl drága lett volna bárkinek is, túl sok energiát termelt volna... )

cu2 · http://zandagames.com/ 2009.06.09. 15:19:08

@laci4321: Dyson-gömb jelenleg nincs a játékban. Vagyis easter egg-ként elérhető 10 000 000 energia KP után, és a termelése 1 MWh/kör. :-)

A fenti leírásban azért szerepel, mert ez a blog a játék tervezésével és készítésével párhuzamosan íródott és íródik, ezért kerülnek bele olyanok, amik aztán később mégis kiesnek. Jelen esetben a magyarázat a kimaradásra: számold meg a nullákat az 1-es után a teljesítményében. :-) Az a helyzet, hogy reálisan nem vegyíthetők a Kardasev-skála szintjei, se technikailag (speciális formátum kellene, hogy tárolni lehessen az adatbázisban a teljesítményét), se játékélményileg (valaki megépíti a Dyson-gömböt és (főleg az eredetileg tervezett anyaggyárral együtt) egy mozdulattal legyőzne minenkit).