Egy massively multiplayer online stratégiai játék blogja a fejlesztés kezdetétől a játék indulásáig, és túl...

Utolsó kommentek

  • devDavid: Közérdekű közlemény #1 Készítettem egy kisebb adatbázis dump-ot, amivel könnyebb dolgozni (fejles... (2012.12.24. 14:11) Letölthető Zandagort
  • cu2: @devDavid: Lehet, hogy én voltam félreérthető, mert nem vettem rossz néven a(z egyébként jogos) kr... (2012.12.23. 17:42) Letölthető Zandagort
  • devDavid: @cu2: ne érts félre, nem kritizálni akarom, nagyon nagy dolog - szerintem - hogy egy ilyen projekt... (2012.12.23. 17:24) Letölthető Zandagort
  • Utolsó 20

Címkék

Circle of Life

2008.08.10. 16:31 cu2

- Tényszerűen még soha semmilyen formában nem bizonyították a globális felmelegedést. Azt javasolja, hogy állítsuk le a gazdaságot?
- Szíves engedelmével, tisztelt ellentmondó republikánus úr. Ha egyszer eljön a holnapután, nem lesz mit leállítani.
(South Park)

Ökoszféra => Népesség

Múltkor már megbeszéltük, hogy működik az ökoszféra ebben a játékban. De ez önmagában még kevés, feltéve, hogy nem ökoszimulátort akarunk csinálni, és ugye nem. Szóval az állatokból és növényekből kaja lesz, erre való a mezőgazdaság, halászat, vadászat, élelmiszeripar. Ez itt úgy néz ki, hogy vannak speciális gyárak, amik nem titánból készítenek űrhajót, hanem zsiráfból hamburgert. A cél azonban nem a hamburger, hanem az emberek, akiket lehet dolgoztatni a gyárakban, megöletni a háborúkban, és betölteni velük az univerzumot.

Tehát az ember megeszi a hamburgert és szaporodik. Jelenleg ez nagyon egyszerűen van megoldva: a kaja mennyisége meghatározza az eltartható emberek számát, az emberek tényleges száma pedig ehhez tart. Vagyis nincs explicit népességszabályozás, csak az élelmiszertermelés számít. Ezzel biztosan egyetértene Malthus, Hardin, Quinn és még sokan. Mások meg nem, de hát nem lehet mindenkinek eleget tenni.

Tömören és leegyszerűsítve: ha több emberre van szükséged, süssél több hamburgert, ehhez meg vadássz több zsiráfot. És megfordítva: ha kiirtod a zsiráfokat, nem lesz több hamburger, és éhen halnak az embereid.

Népesség => Gazdaság

Jelenleg - de ez még nem a végleges állapot - minden bolygón az emberek valahány százalékából munkaerő lesz. Humánerőforrás (de ez még csúnyábban hangzik). A munkaerő pedig pont ugyanolyan input a gyárak számára, mint bármilyen más erőforrás. Vagyis a már fentebb említett gyár nem titánból készít űrhajót, hanem titánból és munkaerőből. (De nem úgy, mint amikor Kőmíves Kelemennéből magos Déva vára lett.)

Hogy az emberek hány százalék lesz munkaerő, az momentán fix, később szabályozhatóvá válhat. Persze ennek csak akkor van értelme, ha a túl magas aránynak van valami negatív következménye, pl csökken az emberek morálja és fellázadhatnak. Különben mindenki 100%-ra csavarná a gombot.

Gazdaság => Ökoszféra

Szép szóval ez az environmental impact, ami több dolgot jelenthet. Egyrészt ha beépítünk egy területet gyárakkal, akkor ott nem lesznek élőlények (kivéve az olyan "civilizált" állatokat, mint a patkány, a csótány vagy a galamb), vagyis csökken a bolygó eltartóképessége (carrying capacity). Másrészt ahhoz, hogy fából ceruzát gyártsunk, ki kell vágni a fákat, vagyis a gazdaság felhasznál élő erőforrásokat is. Harmadrészt ott a környezetszennyezés, vagyis hogy melléktermékként olyan anyagok kerülnek a természetbe, amik pusztítják azt.

Ezt a három hatást Douglas Adams már rég megfogalmazta: Az az alapvető probléma a helyváltoztatás legtöbb módozatával, gondolta, hogy egyik sem éri meg igazán a fáradságot. A Földön - amikor még volt olyan, hogy Föld, mielőtt az új hiperűrsztráda építése miatt lerombolták volna - a gondot a kocsik okozták. A hátrányok - amelyek azzal a ténnyel függtek össze, hogy rengeteg fekete ragacsos trutyit szippantottak elő a föld mélyéből (ahol nagyon jó helyen volt), csak azért, hogy egyrészt kátránnyá alakítsák a szárazföld beborítására, másrészt füstté a levegő telítésére, s végül, hogy a maradékot a tengerbe öntsék - messze túlszárnyalták azt az előnyt, amit az jelentett, hogy gyorsabban el lehetett jutni egyik helyről a másikra, különösen, ha meggondoljuk, hogy az a hely, ahová igyekeztél, mindezek következtében valószínűleg ugyanolyan volt, mint ahonnan elindultál, más szóval: csupa kátrány, csupa füst és halaktól mentes. (Vendéglő a világ végén, ford.: Nagy Sándor)

27 komment

Címkék: gazdaság kaja környezetszennyezés népesség munkaerő ökoszféra

A bejegyzés trackback címe:

https://zandagort.blog.hu/api/trackback/id/tr28609401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

B 2008.08.10. 21:37:24

És ha, teszem azt, elpuszítom a bolygóm elővilágát, akkor mi fog történni _velem_?
Vissza lehet-e fordítani ezt a végzetet?
Honnan fogom tudni, hogy mennyi ragacsos trutyit érdemes szétfröcskölni, hogy ne legyen túl sok galamb, de a szomszéd boglyókat is le tudjam bombázni? - ha kell, vagy ha túl sok szmötyit eregetnek a levegőbe.

cu2 · http://zandagames.com/ 2008.08.10. 22:15:39

Akkor game over. Kivéve, ha már tudsz kereskedni, és importálsz egyrészt kaját, másrészt egy Noé bárkáját.

Ha majd a tesztidőszakban véglegesednek a játék paraméterei, akkor készül egy rendes leírás és help, ami erről is fog szólni. Plusz esetleg igénybe lehet majd venni egy virtuális "tanácsadó" vagy ilyesmi szolgálatait, aki időben szól, ha rossz irányba haladnak a dolgok.

Maro · http://bytepawn.com 2008.08.11. 00:02:52

Nagyon erdekes lesz, h ez az eco-modul hogyan fog elsulni.

A game-over eset lehetne az, h a megmaradt penzebol vehet a Kozponti Banktol egy uj bolygot. Persze ugy kell parameterezni, h nagyon rosszul jarjon ha ezt csinalja. A regi bolygon maradt tulelok pedig periodikusan ratamadnak az uj bolygon elo rokonaikra, amolyan Mad Max szeruen =)

B 2008.08.13. 09:10:13

Ha a sok bolgyóm közül az egyiken behal az ökoszféra, akkor úg yamúgy nincs semmi gond, csak kevesebb a zsiráfom+búzám?
+ Még azzal is kiszúrok aki el akarja foglalni.

cu2 · http://zandagames.com/ 2008.08.13. 11:46:33

Ha tényleg behal, akkor nem lesz kajád, és éhen halnak az embereid. Amúgy semmi gond. :-)

nandoo · http://braso.extra.hu/ 2008.08.14. 11:09:29

Vagy ha kihal a bolygó, akkor lehet kérni egy csapatot, aki a bolygót újraéleszti. Óriási víz-és légszűrők, állatok, műtrágya :-D

Ja, és őket ki is kell fizetni! Ha nincs elég pénzünk, akkor hitelre csinálják meg, de X időre ki kell nekik fizetni, különben egy óriási flotta támad meg / gém óver, regisztrálhatsz újra.

Jó, nem? :D

cu2 · http://zandagames.com/ 2008.08.14. 13:08:37

Ez se rossz. :-) Persze azt is lehet, ha nem fizetsz időben, visszaviszik az állatokat meg amit még hoztak. Persze kamatostul, vagyis az azóta születettekkel együtt. :-)

naNAna (törölt) · http://braso.extra.hu 2008.08.14. 15:10:50

Sőt! Szerintem az nagy újítás lenne ha pl hajókat és egyéb dolgokat lehet hitelre venni! Na csak ekkor nem jón be az elvivős módszer :-/

cu2 · http://zandagames.com/ 2008.08.15. 01:35:11

Hmm, intergalaktikus bankrendszer? Érdekes gondolat. Mondjuk jelenleg még pénz sincs a játékban. :-) De az lehet, hogy amúgy is kelleni fog.

B 2008.08.15. 12:11:56

Pénzre mindenképp szükség van, ezt élettapaszatalatom mondatja velem...

Maro · http://bytepawn.com 2008.08.15. 13:35:45

Hitel... Nem tagadhatod majd le, hogy kozgaz-ra is jartal =)

Béla 2008.08.16. 18:41:39

Egyrészt lehetne ugye banktól venni/bérelni bolgyó(ka)t, másrészt lehetne egy Reset gomb is ami egy korábbi állapotot állítana vissza, ha az ember kockázatosat lépett vagy letarolták nagyok. Mivel itt nem lehet visszaforgatni a világ kerekét, ezért nem ez történne, hanem egy a saját korábbi állapotú birodalmához hasonló fejlettségű bolygórendszert kapna vissza a játékos valahol máshol.

cu2 · http://zandagames.com/ 2008.08.17. 14:50:58

Ugye ezt a Reset gombot te sem gondolod komolyan? :-)

nEjmEd · http://pixilation.blog.hu 2009.01.24. 22:21:32

Kicsit játszottam az ökoszimulátorral, tanulságos volt. D típusú bolygóm van, erről tudok beszámolni csak. Azt vettem észre, hogy akkor lehet a legtöbb embert eltartani a bolygón, ha "egyenletesen taposunk bele a bioszférába". Egyébként cucu respekt, igencsak keményen megdolgoztál ezzel a játékkal. Tehát az első ötletem nem igazolódott be, a fránya vaddisznókat ölni kell, de nem jó kihalasztani. Ami viszont nincs jól belőve az a fa. Szimulátoron belövöm a kajaelvételt, már egyiket sem tudom húzni föl. Ekkor elkezdem a bükköt írtani, s csodák csodája: ezután lehet lehet még telepíteni kajagyárakat.
Csakhogy: Baromira sok fát ki kell ehhez szedni. Így teljesen leválik a valós faigénytől a termelés. Azért vágom a fát, hogy több dolgos kezem legyen. A fa nem ér fabatkát sem, lásd a rengeteg depóniát a tőzsdén, bagóért. A fűrészüzem 40 bükkből csinál 800 fát. Ezt az arányt lehetne mondjuk 400/800, vagy akár 800/800-ra felemelni.
Még keresem, az "ideális" beállítást, szal lehet hogy így négy nap alatt, amióta játszom nem váltottam meg a világot, de azért ez egy verzió lehet:
Önerejéből működő rendszer (piacfüggetlen), nem hal ki egy faj sem: 55,75 millió lakos, ennek a fele dolgozik ugye 27,88 millió. A településeken dolgozik cc. 1,5 millió, az élelmiszeriparban kicsit kevesebb mint 5 millió, csak az ALAPKÖR energiaellátásában 6000 Fő (!) (Dyson gömb rulez:) És amit az elején belőttem, 200.000 bükk kitermelést, 5 millió ember kell!!!! Ez szerintem túlzás. De a következmények:
-Marad az ipar számára 16,5 millió munkás. (a hadra fogható lakosok ~60%-a.
-4.000.000 fa keletkezik körönként (piacon végzi 1SHY áron....

Szal ha javasolhatom a favágóüzemeket kicsit pazarlóbbra állítsuk be, és (vagy) kevesebb munkaerő kelljen hozzá.
Vagy legyen olyan erőmű, ami fát eszik. A Bioetanol erőmű mondjuk lehetne ilyen. Jelenlegi paraéterei mellett kutya sem fogja építeni, így legalább el lehetne gondolkodni rajta, hogy építsen-e az ember;)

Csináltam excelben egy számolót, amivel a termelő alapkört be lehet állítani. Még van egy kis hiba benne, de holnapra kijavítva belinkelem ide. (ha van rá igény) Paraméterezhetők a gyárak, és erőművek benne, ha játszik vele az ember lehet ihletet kapni.

akos 999 2009.01.25. 00:31:20

Ezt már régebben megbeszéltük, a gyárak adatai még változni fognak, de majd csak a rendes szerveren februárban.

nEjmEd · http://pixilation.blog.hu 2009.01.25. 01:05:58

@akos 999:
Gondolom hogy beszéltetek már róla. Meg valahol láttam is a fűrészüzemről konkrétan valami javaslatot (nem emlékszem pontosan mi volt az, nem találtam meg a blogon még egyszer...:( A lényeg, hogy a tapasztalatainkat átadjuk cucunak!:)

nEjmEd · http://pixilation.blog.hu 2009.01.25. 01:12:52

Jah.
Ha jól tudom kb két hónapja fut a ß teszt? Milyen fejlettségű szinre sikerült eljutnotok. Többtízmilliós bolygók vannak már?:)
Kár, hogy a ß végére tudtam csak bekapcsolódni. Valószínű nagy csatatapasztalataim nem lesznek. Most gördült ki az első könnyűcirkálóm...^^Mondjuk négy nap alatt ez nem rossz szerintem.

akos 999 2009.01.25. 01:38:42

zandagort.hu/top.php

Itt nézheted meg a statisztikákat. Egyébként jelen sebességgel kb. 3hét kimaxolni 1 bolygót önerőből. ha tápolják akkor 1 nap alatt megvan.

Vulpion 2009.01.25. 01:44:40

A fejlettségi szintünk kicsit csalóka, mert már Ákos meg én sem játszunk komolyan, meguntuk kissé.:)
Amúgy én Zandagortra leszek kíváncsi, elvileg teszt jelleggel eljön a béta végén.

nEjmEd · http://pixilation.blog.hu 2009.01.25. 02:38:46

@akos 999: Köszi a linket, majd bogarászom egy kicsit.
@Vulpion: Aki hajnal kettőkor még a játék fórumán lóg, nem hiszem le hogy nem komolyan játszik:)

akos 999 2009.01.25. 03:01:34

Pedig de! :D
Én már vagy egy hónapja nem játszok csak, a fejlesztést követem nyomon. Gondolom Vulpion is kb.

Vulpion 2009.01.25. 10:40:24

Vizsgaidőszakban mindig fenn vagyok fél3-3ig, ha másnap reggel nincs vizsga. Egyébbként a fórumra gyakrabban járok, mint a játékra, pl. hogy megnézzem, a hajóleírásokra meg a javaslataimra érkezett-e már reakció. Egyébként tegnap tényleg foglalkoztam egy kicsit a játékkal, mert kíváncsi voltam, hogy halad a tervem (Zandagortot 1 millió hajóval szeretném fogadni). Egyelőre olyan 25%-on van.:P

cu2 · http://zandagames.com/ 2009.01.25. 14:50:36

nejmed: A tapasztalataitok hasznosak, úgyhogy köszi. :-) Mint fentebb már írták, lesznek módosítások.

A főbb okok amúgy, ha jól sejtem, hogy miért csökkent az aktivitás:
- Speed szerver, vagyis baromi hamar el lehet jutni a "végéig".
- Még hiányzó feature-ök: gyárak fejlesztése, hírszerzés...
- A bétában kevés játékos van (129 regisztrált, ebből kb 30-35 aktív), emiatt a legnagyobbak egy "szövetségbe" kerültek, vagyis nincs kivel háborúzniuk. A véglegesben, amire eddig több, mint 1600-an iratkoztak fel, várhatóan egy nagyságrenddel több játékos lesz, és ez feltehetőleg a nagyokra is igaz lesz. Ha pedig nem 5, hanem 50 monstrum van, azok közt már lehet komolyabb ellentét és háború. Végülis egy massively multiplayer lényege a sok ember. :-)

akos 999 2009.01.25. 16:06:40

Valahogy így. Én egy szerver élettartalmát 3-4 hónapra lőném be fejlesztésekkel, zandagorttal együtt. Az eldőlt már, hogy a rendes játékban ki lehet-e irtani valakit? Jó lenne végre egy darálós játék a hardcore gamereknek is! :D

cu2 · http://zandagames.com/ 2009.01.25. 17:38:52

Felmerült, hogy _ne_ lehessen bárkit kinyírni? A végleges játékban a kezdővédelem csak korlátos ideig fog szólni, vagyis egy idő után bármelyik bolygó elfoglalható. És ha valakinek elfoglalják az összeset, az meghal.

akos 999 2009.01.25. 17:46:34

Jaaa....... Akkor nem szóltam bocsi!