Egy massively multiplayer online stratégiai játék blogja a fejlesztés kezdetétől a játék indulásáig, és túl...

Utolsó kommentek

  • devDavid: Közérdekű közlemény #1 Készítettem egy kisebb adatbázis dump-ot, amivel könnyebb dolgozni (fejles... (2012.12.24. 14:11) Letölthető Zandagort
  • cu2: @devDavid: Lehet, hogy én voltam félreérthető, mert nem vettem rossz néven a(z egyébként jogos) kr... (2012.12.23. 17:42) Letölthető Zandagort
  • devDavid: @cu2: ne érts félre, nem kritizálni akarom, nagyon nagy dolog - szerintem - hogy egy ilyen projekt... (2012.12.23. 17:24) Letölthető Zandagort
  • Utolsó 20

Címkék

Interjú AjemMarcival

2012.07.23. 13:32 cu2

Az utóbbi időben kissé elmaradtak az interjúk, úgyhogy most egy különlegessel térünk vissza. LordMatteo készítette AjemMarcival. (Korábban egy hasonló volt már.)

Szia Marci! Kezdésképp kérlek mutatkozz be, mit érdemes tudni Rólad annak, aki Zandagortozik?

A Zandagort világában AjemMarci néven váltam közismertté még játékosként és nem is játszottam más néven. S2-től kezdődően 3 szerveren keresztül még egyszerű játékosként voltam része a játék világának, majd utána a játék befejezésén gondolkodva felajánlottam Cucunak a segítséget, aki elfogadta ezt. Azóta mondjuk úgy admin vagyok, a feladatom többek között a fejlesztések kidolgozásában és tervezésében való segédkezés, az Encyclopedia Zandagortica és a fórum rendezgetése, multik szűrése valamint a Zandagort lehetőségeinek, kezelésének, fejlesztéseinek stb. játékos szempontból való folytonos vizsgálata (vagyis a chat-es pletykákkal ellentétben S7-en se csak az Akadémiát vezettem, ezer más tennivaló is van a háttérben ami a játékosok számára mindaddig "láthatatlan", amíg egyszer el nem felejti az ember megcsinálni).

Hogy találtál rá a játékra?

Fogalmam sincs már :) Azt hiszem egy hirdetésben akadtam bele egy oldalon.

Mi az, ami megfogott a játékban és itt tartott? Hat szerver elég nagy időt ölel fel...

Játékosként az összetettsége volt az ami megfogott. Nem csak a gazdaság és hajók szintjén, hanem a játékosok és szövetségek közti folyamatos interakció, a "politika" és a történet ami ezzel jön. Adminként pedig ami itt tart, az a játékban rejlő hatalmas lehetőségek amiket még meg lehetne valósítani és egy nemzetközileg is elismert játékká tenni. Szerintem jelenleg csak nagyon kis része lett kiaknázva annak, amire a játékot ölelő történet és a játék komplexitása lehetőséget adna.

Mi az, ami a legkevésbé tetszik? Úgy is kérdezhetném, mit tartasz legsürgősebb javítani-fejleszteni való dolognak a játékban?

Ez jó kérdés :) Talán... a játék kb 2 hónap után nagyon el tud laposodni, ez az amin mindenképpen fejleszteni kéne. 2-3 hónap után drasztikusan csökkenni tud az aktivitás. Jelenleg a kutatások variálása talán picit javítani fog ezen, de ezt közel sem tartom végleges megoldásnak, inkább csak egyfajta szépségtapasz az eddigiekhez képest. Mindenképpen kellenek kisebb elérhető célok, kitüntetések, _szabadon_ választható küldetések (tehát nem kötelező jellegű), események vagy akármi, hogy egy szerver második felében az unatkozó játékosok számára a többi szövetség legyalulásán kívül más lehetőség is legyen. Természetesen nem esnék át a ló túloldalára, mert olyanok is vannak, akik ezt az unalmat és békét élvezik, tőlük se szabad elvenni ezt a lehetőséget. Meg emellett a tutorial rendszer sem az igazi még, azt is tovább kell fejleszteni a mostaninál sokkal interaktívabbra, hogy az újonnan érkező játékosok közül minél kevesebben riadjanak el.

Kétségtelenül nagy munka. Hogy fér bele a mindennapokba a fejlesztés mellett a kapcsolattartás a játékosokkal, a "community managment", és mellette még játszol is (igaz, passzívan)?

Sokszor nehezen. Mivel a Zandagort nem főállás, hanem lelkesedésből és a játék iránti szeretetből végzett "hobbi-munka", nem mindig tudok rá annyi időt szakítani amennyit szeretnék. Ha a valódi munkámban bejön valami sürgős tennivaló, akkor vérzik a szívem, de azzal kell foglalkozni és nem a Zandával. Őszintén szólva nem tudom, hogy Cucunak egyáltalán hogy sikerült eddig ezt egyedül csinálnia, mert az a pár területe az üzemeltetésnek amiben besegítek, az se kevés időt igényel.

A nyolcadik szervert kezdtük el nemrég, a játékosok többsége már veteránnak számít. Mit gondolsz a közösségről, akikről túlzás nélkül állítható, hogy a Zandagort lelkét képezik?

Igen, kialakult egy nagyon masszív mag a játékosok között. Ez egyrészt azért jó, mert számos ilyen játékos aktívan részt vesz a fejlesztési javaslatok megvitatásában is és nagyon fontosak a játékon belülről jövő visszajelzések egy-egy fejlesztés vagy fejlesztési tervezet hasznosságát illetően. Továbbá sokan igyekeznek tapasztalatukat tovább adni, a többieket bátorítják és az új szövetségeket segítik, ezzel egy nagyon jó alapot adhatnak a játék újoncai számára ami nagyon fontos, mert a játék fennmaradásához viszont kevés egy maroknyi elszánt veterán. Anno kezdőként nekem is nagyon sokat jelentett, hogy ott volt több tapasztalt játékos is az aktuális szövetségben (csak hogy pár nevet említsek: Gabe177, Yorkstone, kisPocok, Csiszi, trockij, majd később Liettől is ellestem sok hasznos dolgot) akitől bátran kérdezhettem és nem hajtottak el, hanem magyaráztak és tanácsokat adtak. Többek között ez az összetartásérzet volt az, ami játékban tartott és a mai napig itt tart. De sajnos akad ennek hátulütője is, mert olyan is van aki azt érzi, hogy a tapasztalat arra is feljogosítja, hogy a gyengébb játékosokat és az újoncokat lehülyézze, felsőbb rendűnek érezze magát, a kisebbeket "tanítás" címén farmolja stb. Az ilyen hozzáállások sajnos kimondottan el tudják riasztani az erre tévedő új játékosokat, de szerencsére utóbbiból sokkal kevesebb van.

Az s4 vége óta vagy admin, azóta rengeteg jelentős és kevésbé látványos fejlesztés is a játék része lett, a fogadtatás azonban vegyes volt időnként. Te hogy értékelnéd az azóta eltelt időt fejlesztési szempontból?

A fejlesztéseket és ötleteket amennyire csak lehet objektív szemmel kell nézni. Lehet, hogy először valami jónak tűnik, de ha a gyakorlatban kudarcot vall, akkor el kell ismerni, hogy mégsem jó, javítani kell, átgondolni és tanulni a tapasztalatokból. S4 óta rengeteg fejlesztés került játékba és még annál is több lett betervezve és előkészítve. Például a most bevezetett karrier rendszer nagyon sok eddigi fejlesztéshez hasonlóan csak egy kezdet, közel sem végleges és kész dolog. Sokkal inkább egy alap, új lehetőségek forrása egy kiforrott játék felé. A Zandagort most egy nagy átalakuláson megy keresztül és bár én csak a tervezésben segítek, a megvalósítást Cucu csinálja, az a véleményem, hogy ha minden jól megy akkor S9 lesz az első olyan szerver, ami már közelíteni fog az elképzelésekhez, de sok dolog csak S10-re fog igazán beérni. Vagyis az eddig elvégzett munka csak az alapozás volt, de már kezd derengeni némi fény az alagút végén ami nem dudál, hónapok óta most kezdem igazából azt érezni, hogy az eddig elvégzett háttérmunka vezetni fog valahová.

A játékbeli múltad is jelentős, hiszen 2 szerveren keresztül vezetted az egyik meghatározó szövetséget a játék történelme során, a Shadow Builderst. Gondolom, van pár érdekes történeted ezzel kapcsolatban, megosztanál egyet?

Hát akadt pár :) Valószínűleg a legjobban játékos pályafutásom utolsó mozzanata maradt meg a többségben, de arról már egyszer írtam elég részletesen, így most valami mást ragadnék ki. Nem is közvetlen SB-s történetet, hanem sokkal inkább az SB megalakulásának előzményét még S2 végéről. Akkoriban az Exolon Csillaga Konföderáció egyik tisztje voltam, a szövetség hadvezéreinek egyike. A mostani játékosok közül sokan lehet nem is tudják mi volt az az Exolon, úgyhogy röviden: a Zandagort történelmének legnépesebb szövetsége volt, pontos adatot már nem tudok, de kb 270 tagot számlált. Méretéből adódóan beszivárgott kémekből is akadt bőven. Mi éppen az Assasin's nevű csapattal kergetőztünk már vagy 2 hónapja, annál hosszabb háború szerintem csak az S4-es SB-KR-PDCS incidens volt :) Mellette pedig számos kisebb front is élt. Az egyik ilyen esetnél a belső kémeket megelégelve kiléptem pár megbízható és erős gazdasággal rendelkező társammal, hogy az Exolon tagok se lássák merre járunk épp a flottáinkkal és megalakítottuk az Exolon Ökle nevű "leányvállalatot", ami nem mellesleg több ponttal rendelkezett, mint az Exolon maradéka :) A harcok befejezése után annyira jól éreztük magunkat a nagy nyugalomban, hogy nehezünkre esett visszamenni, át is neveztük a szövetséget Galaktikus Üdülőre, hogy még maradunk kicsit aztán visszamegyünk az Exolonba a végjátékra, de kis pihenés az kell. :) Aztán hírünk eljutott az Exolon "felügyeleti szervéhez", a Vasmaghoz és ezzel együtt az egész szövetségi rendszer szellemi vezetőjéhez Epimenidészhez, aki mint árulókat megfenyegetett és elindult flottájával minket szétcincálni. Oké, előtte poénból kicsit húztam is az agyát, hogy nem akarunk visszamenni meg hasonlók :P Az árulóként való kezelés kicsit rosszul esett és komolyan elgondolkoztunk rajta, hogy most már azért se lépünk vissza a szövetségbe, de aztán megmaradtunk jófiúknak, nem akartunk vérontást Zanda érkezésének napján. De itt fogalmazódott meg bennünk, hogy S3-ra mindenképpen egy kis létszámú, közepes erősségű masszív szövetséget kell összehoznunk. Ez lett Shadow Builders, ami aztán jóval több lett, mint egy közepes erősségű szövi. :)

Mit javasolsz az újaknak, mire érdemes figyelni, mitől jó egy szövivezető és a csapata, és így tovább?

Az újaknak mindenképpen ajánlom, hogy ha komolyabb céljaik is vannak a játékban, akkor figyelmesen olvassák végig a tutorialt és bátran kérdezzenek a tapasztaltabb játékosoktól. A Zandagort nem egy "katt ide, katt oda és hű de király vagyok" típusú játék, mindenképpen érdemes néha kicsit gondolkodni is (még ha ez manapság kezd is kimenni a divatból).

Egy szövetség vezetése sokkal összetettebb is tud lenni, mint azt sokan gondolják, persze ez nagyban függ a szövetség jellegétől, céljától, méretétől és a tagok hozzáállásától is. Ami szerintem mindenhol fontos és a hosszútávú együttműködéshez elengedhetetlen, az a kölcsönös tisztelet. Ezt a tiszteletet meg kell adni a tagoknak egymás között, meg kell adni a tagoknak a vezető felé, és a vezetőnek is tisztelnie kell a szövetség tagjait. Nincs rosszabb annál, mint amikor egy jól működő szövetségben valaki elfeledkezik erről és akár okkal akár ok nélkül elkezdi a társait megengedhetetlen hangnemben becsmérelni és bomlasztani a közösséget. Fontos a fejekben rendet tartani és ebben egy vezetőnek példát kell mutatnia. Fontos, hogy mindig megőrizze nyugalmát és még akkor is optimistán álljon hozzá a dolgokhoz például egy háború idején, ha már látja a túlerőt, ami ellen nincs ellenszer. Bár a szövetséget nem mindig a vezetőjéről szoktak megítélni (főleg ha vannak negatív kisugárzású hangadók a tagok között), de erre kell törekednie. Előfordulhatnak kényes helyzetek is, amikor két út van és egymástól távoliak, gyakorlatilag bármilyen kompromisszum lehetősége nélkül, ilyenkor nehéz a választás. Például támadjunk, ne támadjunk? Ilyenkor mindig a lehető legobjektívebben kell dönteni. Kik akarnak támadni a szövetségből? Mivel a hajót többnyire a nagyok adják, így ők kockáztatnak többet, értelemszerűen nem azt érdemes nézni, hogy hány fő akar ezt vagy azt, a gazdasági méret is számít, ki mennyit tenne hozzá a támadáshoz. Meg még sorolhatnám:) Én mindig is kicsit a diktatorikusabb vezetés felé húztam, a diplót nem nagyon engedtem ki a kezemből, mivel a vezető mondja meg, hogy kivel lesz MNT vagy tesó, nem a diplomata. A diplomata dolga max a kijelölt szövivel való megegyezés. Persze ez csak egy irány, erről a témáról oldalakat tudnék beszélni és valószínűleg nem mindenki értene velem egyet :D

Hogy állsz a sci-fivel?

A sci-fi természetesen a kedvenc műfajom játékok, könyvek és filmek terén is :) Megrögzött Star Wars rajongó vagyok, amit a Star Wars filmeknél jobban szeretek az azok a Star Wars játékok, különösképpen a Knights of the Old Republic. De ezen kívül szívesen nézem az SG sorozatokat, mindenféle sci-fi filmet és nagyon-nagyon imádom Arthur C. Clarke könyveit.

Más online játékokban is találkozhatunk Veled, vagy a Zanda az egyeduralkodó? :)

Kipróbáltam pár online játékot, de 1-2 hétnél sehol se húztam tovább, valahogy hiányzott belőlük az a plusz, amit végül a Zandában megtaláltam. De amúgy sose voltam egy nagy online játékos, jobban preferálom a PC játékokat (Cossacks, Imperium Galactica, Armed Assault, Knights of the Old Republic). Vagyis igen, online téren a Zanda az egyeduralkodó:)

Az interjú végén átadom a szót, üzennél bármit a játékosoknak, esetleg valami, ami a szívedet nyomja... :)

Nagyon sok ötletelés szokott lenni a közös chat-en az egymás közti beszélgetések során. Nagyon szépen kérek mindenkit, hogy ha jónak érzitek (márpedig nem egy jót láttam már ott), akkor ezt a fórumra is tegyétek fel, a chat logok között el fog veszni és ugye néma gyereknek... A játékot nem magunknak fejlesztjük, Nektek próbáljuk minél élvezhetőbbé és változatosabbá tenni, ehhez pedig ne szégyellje senki se szépen kifejtve megírni ötletét/véleményét a fórumra. Érveléssel alátámasztott bejegyzést még sose hagytunk figyelmen kívül! Az újaknak pedig üzenem, hogy egyik top játékos se úgy kezdte, hogy mindent frankón épített, nekik is ugyanúgy bele kellett tanulni a Zandába. Kitartó játékkal ti is odakerülhettek a lista tetejére;)

Köszönöm az interjút!

Szólj hozzá!

Címkék: admin interjú játékos

A bejegyzés trackback címe:

http://zandagort.blog.hu/api/trackback/id/tr554672637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.