Egy massively multiplayer online stratégiai játék blogja a fejlesztés kezdetétől a játék indulásáig, és túl...

Utolsó kommentek

  • devDavid: Közérdekű közlemény #1 Készítettem egy kisebb adatbázis dump-ot, amivel könnyebb dolgozni (fejles... (2012.12.24. 14:11) Letölthető Zandagort
  • cu2: @devDavid: Lehet, hogy én voltam félreérthető, mert nem vettem rossz néven a(z egyébként jogos) kr... (2012.12.23. 17:42) Letölthető Zandagort
  • devDavid: @cu2: ne érts félre, nem kritizálni akarom, nagyon nagy dolog - szerintem - hogy egy ilyen projekt... (2012.12.23. 17:24) Letölthető Zandagort
  • Utolsó 20

Címkék

Interjú Liettel

2011.11.14. 07:36 cu2

Hány éves vagy?

37 éves vagyok.

Mit csinálsz, amikor nem Zandagortozol?

Munkaként matematikát tanítok. Otthon hétköznapi családi élet. Néha olvasgatok kirándulgatok és szerepjátékot mesélek.

Hogy kerültél először kapcsolatba a Zandagorttal, miért regisztráltál?

Két régi barátom hívott be. A Fény Gyermekei Liga akkoriban egy sokszor levert farmszövi volt, azt akarták, hogy fordítsam meg a háború menetét. Emlékeztek rá, hogy régen még bohó ifjú korunkban néha elpáholtam őket a moo2 -ban. Gondolták akkor majd itt is tudok nekik segíteni. Eredetileg csak pár órára akartam benézni a zandagortra, hogy megnézzem, mit bénáznak. Netes stratégiát előtte igazából még nem játszottam. Aztán a pár órából pár nap lett. Végül itt ragadtam.

Mióta játszol?

s1 második felében érkeztem.

Miért pont a Független Kereskedelmi Unióban játszol?

A különböző szervereken azt csinálom, hogy vándorolok a társaságok között. Nem maradok egy csapat mellett. Általában az az irányelv, hogy azokkal játszok egy csapatban, akik valamelyik előző szerón a legnagyobb ellenfeleim voltak, vagy komoly harcokat folytattam ellenük.Pl. az s2-n a volt ZE tagokkal, s3-on volt Redoran, GH tagokkal, az s4-en GB és volt Ronin-Yoda tagokkal.
Az s4 némileg más. Az itteni választásomba az is beleszólt, hogy az s4-en elsősorban tudásátadósdit játszottam. Az s4 előtti szervereken a 2 acc közül az egyik beszélős, a másik építős volt. Ezen a szerveren két építős acc-al indultam, ezek közül az egyik nyílt a másik rejtőzött. Sajnos a tanítósdi szerep a Galaktikus Birodalomban épp csak elkezdődött, egy támadás miatt ezt az acc-ot, Wintert, töröltem. A GB egy remek társaság, egészen a törlésig jól tudtunk együttműködni, mégse akartam, hogy egy olyan ellentét miatt legyenek sokáig ütve, amihez semmi közük.
Ami az FKU-t illeti, ott induláskor szinte senki se tudta, ki vagyok. Még Maja a szövivezető se! Az első 2 hónapban szükséges volt ez a titoktartás, amíg megerősödünk. Két hónap már elég volt rá, hogy a tettek beszéljenek és elnyomják a pletykákat, rágalmakat. Az FKU-ra azért is esett a választásom, mert az ígéret szerint egy nagyon aktív és fogékony ambiciózus kicsi szöviként indult. Ez megfelelt az s4 elképzeléseimnek. Elég gyorsan kiderült, hogy tehetséges játékosok ülnek a szöviben, akikkel egy szinten vagyunk és hasonlóan gondolkozunk. Úgyhogy a szerver első fele egyfajta ötletkohó hangulatban telt a szövin belül, sokat tanultunk egymástól. Úgy esett, hogy az eddig megjárt szövik közül, itt éreztem magam a legjobban. Persze leszámítva az s1 Ligát, de hát a hőskor az hőskor.

Szereted a scifit? Mik a kedvenc sci-fi könyveid, filmjeid, játékaid?

Nagyon szeretem a sci-fit. Talán azt olvasok a legtöbbet. Sci-fi filmekből és játékokból nincs kiugró kedvencem. Könyvekből szeretem a klasszikusokat Asimov, Dick, Herbert vagy újabbak, mint Stephenson. Mégis aki kiemelkedik nálam az Stanislaw Lem. Az őáltala feszegetett kérdések számomra a legizgalmasabbak.

Mi tetszik leginkább a Zandagortban?

A zandagortban leginkább az tetszik, hogy igazi stratégiai játék, lehet benne hosszútávú döntéseket hozni. Sok önmagát stratégiainak nevező játék vagy nem elég összetett, vagy inkább csak taktikai. Kevés olyan játék van, ahol tényleg megvalósul a stratégia és taktika egymásra épülése. A legtöbb zandagort előtti játékot gyorsan meguntam. 1 óra – 1 nap- 1 hét max. A zandagort annyira sokrétű, hogy eddig mindig tudtam kihívást találni benne, és sohasem volt egyszerű a cél megvalósítása.
A másik fontos dolog, amiért tetszik ez a játék a közösség. Itt találkozhatok hasonszőrűekkel. Olyanokkal, akiknek hasonló az ízlésük, hobbijuk. És így kialakul egyfajta netes beszélgető kör, ami néha haverságba csap át.

Mi tetszik legkevésbé?

Ezt két részre választanám. Van egy személyes vonatkozású rész, és ez leginkább az utolsó két szerveren eluralkodó őrületről szól. A már nem a játék menetéhez tartozó gyűlöletkeltés, rágalmazás, magánéleti szférába belemászás. Ennek az s4-en sokszor a célkeresztjébe kerültem. A magánbeszélgetéseimből összeollózott montázsok idegeneknek küldözgetésétől, a fenyegetéseken át, a beteges személyiségem hozzáértő elemzésének legkülönbözőbb változataig. Ilyennel eddig máshol nem találkoztam. Az a módszer, hogy nem reagálok ezekre a kirohanásokra, nem segített. Talán az SB elleni háború első 3 napjából származó nagychat log érzékletes keresztmetszetet ad arról a hangulatról, amiről beszélek... Persze ez nemcsak velem történt/történik meg, mégis a saját bőrömön jobban érzem. Akkor is nagyon zavaró, amikor az szövitársaim is belekeverednek. Az FKU top tagok közül már szinte mindenki volt lietmulti, lietbáb, lietlakáj mocskos áruló, szószegő gané és csaló impotens gerinctelen alak. Én nagyon remélem,hogy ez csak egy gyerekbetegsége ennek a közösségnek, és nemsokára múltidőbe tehetjük.
Ami a nem személyes részét illeti: a zandagort legnagyobb hibája szerintem az alacsony játékosszám. A játék alapjai nagyon jók. A kb. 200-300 körüli aktív játékosszám viszont eléggé gyilkos. Nagyobb résztvevő szám mellett és alapvető fícsörváltozásokkal új dimenziókba léphet a zandagort, erre minden adottsága megvan.

Mi volt a legérdekesebb sztori, ami a játékban történt veled?

Sok érdekes sztori történt velem, mégis a legérdekesebbek nem magában a játékban, hanem az élő zandatalálkozókon estek meg. A legérdekesebbet most nem írom le :), de jöjjön a második legérdekesebb: az s1 végén egy ádáz támadást intéztünk a Ligával a Redoranos Balek ellen (ebben az ügyben mi voltunk sárosak), és akkor ott pár parázs hangvételű levélváltás után Balekkal kialakítottunk egymásról egy elég kedvezőtlen képet. Sokkal később egy szerver múlva az s2 végi zandatalálkozóra készültem. Nagyon feldúltan érkeztem oda, épp akkor buktuk pár órája az egész s2-t. Az volt a tervem, hogy jól leiszom magam, majd fennhangon elhordom mindennek Exét. Persze nem tettem meg. Valamikor a találkozó első harmadában megérkezett egy dús bajuszos nálam is idősebb komoly úriember. Bemutatkozáskor kiderül, hogy ő Balek. Azt hiszem az első reakció az 1 másodperc döbbent mustrálgatás volt mindkét részről (nagyon nem ilyennek képzeltük egymást), aztán elkezdtünk egyszerre röhögni. Valahogy kipukkadt az a sok feltételes mód, az egymásról kialakított vélelem, amikor szemtől szemben álltunk egymással. A későbbi iszogatáskor annyira szimpatikus lett nekem a redoranos társaság, hogy az s3-on velük indultam.

Átlagosan napi hány órát foglalkozol a játékkal?

Változó. Sokat. Általában a játék első harmadában a legtöbbet, a középső harmadban már csak átlag 5 órát, és a végére elfáradok. Az s4 kivétel, ott az utolsó harmad sem volt fárasztó.

Mi alapján nevezted el a bolygóidat?

A bolygóimnak beszélő neveket az adok a játék elején. Az s3 s4-en rejtőztem, ott a bolygóimnak nyomravezető nevet adtam. Frank Herbert világából az s3-on (Liet, Kalebán és Dosadi is onnan van). Az s4 Douglas Adams galaxis utikalauz trilógiájából: Stavro, Müller, Béta, DögcsillagB stb... persze 10 bolygó után már eléggé kezelhetetlenek az egyedi nevek. Ezért a később foglaltakat már funkció szerinti kódszámmal nevezem el.

Melyik a kedvenc hajód?

Minden szerveren az a kedvenc hajóm, amit épp hatékonynak tartottam. s1: a gen1 hajók, főleg kc. s2: nemezis, kordinátor, nehézcirka s3: nemezis, OHS. Az s4 hajóparaméterek alaposan megváltoztak és a harcrendszer is. Itt már egyértelműen az OHS a kedvenc hajóm.

Az eddigiek során milyen néven voltál megtalálható a játékban és melyik szövetségekben?

s1: Liet - Fény Gyermekei Liga. s2: Epimenidész (Kharon) - Vasmag, Független Gyárszövetség, EBSZ alapító. s3: Kalebaan (Liet) – Protoss. s4: Russell, Winter – Független Kereskedelmi Unio, Galaktikus Birodalom. s6: öreg halász – mf.

Neked milyen a játékstílusod? (pl békésen fejlődő, háborúskodó, stb)

Az s1 egy harcos szerver volt a Ligával. s2-ben főleg építgetés volt, de vasmarkú Vasmagként hódító háborúkat is vívtunk. Az s3, s4 már egyre jobban az építésről szólt. Persze a zandagortban nem csak építkezés és harcolászás folyik. Fontos szerepet kap a szövik közti politika is. Az s2-n főleg ezzel foglalkoztam. Az s3 a legérdekesebb, mert ott se építés, se harcolászás, se aktív politika nem volt. Az s3-on egy titokban működő monitorozó szervezet tagjaként egy helyre hordtuk az összes elérhető belső információt elemzési és történetírási célból.

Fejben vagy papíron/számológépen számolod ki, ami a játékhoz kell?

Általában fejben. A beépítettségnél előveszem a számológépet néha, de mióta a macskák tönkretettek rajta pár gombot, már az is nehézkes.

Mi a véleményed az s4-es változásokról, elsősorban a hajóparaméterekről?

A zandagort egyre jobb, egyre kiegyensúlyozottabb lett a szerverek váltakozásával. Ez igaz a hajóparaméterekre is. Talán az s4 az eddigi legsokrétűbb. Az anyahajó bevezetésével új taktikai elem került a flottázásba. Amit még átgondolandónak tartottam az a nyersi paraméterezése a hajóknak, de ez az s6-on megoldódni látszik ez is. A másik kisebb egyensúlytalanság a kordinátor-ohs között van. Az ohs gyengítő faktora sokkal nagyobb súllyal esik latba, mint a kordi támadőerő növelő hatása. Szerintem az 50% erősítés a kordinátornak kevés.

Te elégedett vagy a bolygók védelmének jelenlegi lehetőségeivel, vagy lenne ötleted további megoldásokra? És ha igen, mi az?

Nem vagyok elégedett a védelmi rendszerrel, de nem tudom, hogyan lehetne jobbat csinálni. Valóban az a helyzet még mindig, hogy az erős játékosok húzzák belőle az igazi hasznot, és sok trükközésre alkalmas. Az s3-on nem lett letesztelve rendesen a bolygóvédelem egész szövi szintjén. Az s4-en már igen, és minden hibájával együtt, még mindig jobb ez, mint az s1,s2 bolygóvédelme.

Hajlandó lennél-e önzetlenül, jelképes anyagi összeggel hozzájárulni a Zandagort fejlesztéséhez (közös flottairányítás, gyorsabb szerver, ...), a prémiumtól függetlenül? Ezzel _talán_ ki is váltva a "prémium" fogalmát, aminek hiánya komoly gazdasági hátrányt okoz.

Hajlandó lennék. (Mondjuk az is igaz, hogy egy interjúban senki se fogja azt írni, hogy nem hajlandó.) Ha már pénz, szerintem a prémiumért simán többet is lehetne kérni.

Látsz-e megoldást arra nézve, hogy egy új(?) játékost nyugodtan be merj venni az összeszokott szövidbe? (kémszűrés)

Van megoldás, de ez nem rendszerszintű, nem kívülről jövő. Én inkább megfordítanám: azok a szövik akik egyáltalán nem vesznek be új tagokat, nem változtatnak a felálláson, gyorsan kiégnek, nem lesznek tartósak. Ezért, ha úgy tetszik, hosszú távú érdek az újoncok befogadása. A kémszűrést tökéletesen soha nem lehet megoldani, de nem is kell. A bizalomnyújtás vagy megvonás és ennek változatossága hozzátartozik egy szövi fejlődéséhez. Egy tökéletesen biztonságos és ezért tökéletesen zárt szövi gyorsan motiválatlan lesz. Maga az, hogy a szövi mennyire nyílt, vagy mennyire befogadó már egy stratégiai döntés.

Mi a véleményed a mostanra kialakult 2 pólusú hatalmi felállásról (SB-KR), és véleményed szerint hogyan lehetne ismét színesebbé tenni a politikai palettát?

Erre most már könnyű válaszolni. Ez a kétpólusú ellentét állapot az SB vereségével megszűnt. Az s4 politikai palettája ugyan nem lett színesebb, de a következő szervereké biztosan az lesz. Maga a teljes két pártra szakadás, és az ezzel járó sleppesedés valószínűleg a zandagort történelmébe íródik be, mint egy átélt és túlélt hatalmi formáció.
Szerintem a zandagort játékos állománya fejlődik. Ha úgy tetszik egyre immunisabb lesz az egymást követő meghatározó hatalmi szerveződések különböző formáival szemben. Ez négy szerver alatt már szépen kirajzolódik. Az s1 végi káosz és szervezetlenség nemtörődömség miatt a ZE győzni tudott. Erre válaszként, hogy ez soha többé ne történjen meg, az s2 egy erővel szervezett abszolút központosított birodalmi felállásba tömörült. Az s3 erre válaszként megmutatta, hogy a zandagort játékosok rosszul tűrik a nyílt hatalomgyakorlást maguk fölött, és nem kérnek semmiféle birodalomból. Az s3-ra az s2 birodalmi produktumok gyűlöletszimbólumok lettek pl. Exolon. Az s3-on létrejött nagyhatalmak kényesen ügyeltek arra (még ha nem is volt kimondva), hogy ne tűnjenek egyeduralkodónak, ne tűnjenek elnyomónak, károkozónak. Olyannyira jól sikerült ez, hogy a szerver gúnyneve nyugdíjas szerver lett.
Erre reakcióként előre tervezett anyagháború lett a válasz az s4-en. Egyszerre két lovat azonban nem lehet megülni! Az s4-re kialakult a kétpártoskodás annak minden negatívumával. Három reakciót tudtam elképzelni erre a játékosoktól szerver indulása előtt. Az egyik az, hogy a kisebb szövik folyamatosan kivonják magukat az állóháború/állandó háborúból és annak minden következményéből, és azok a játékosok, akiket már nem éltet a folyamatos csatározás, lassan elhagyják azt a színteret. A másik megoldás az, ha a KR és SB mégis összefog és visszazuhannak az egy birodalmi felállásba. A harmadik lehetőség, ha ideiglenesen kiemelkedik egy harmadik erős pólus, aki beáll az egyik küzdő fél mellé, pontot téve ezzel az anyagháborúra. Az s4-en hibrid megoldás született: voltak leválások a uszályokról pl. Alapítvány, FKU, voltak beolvasztások, egyesülések pl. CIS, PFCS, és volt külső döntő tényező is: FKU.
Gyanítom, hogy az s4 utántól az ilyen felállás jó ideig abba a kategóriába fog tartozni, amire a zanda játékosoknak már van "immunválasza".
Ami nagyon érdekes, hogy néha maga a világ alakja is befolyásolja a politikát. Az s4-en 3 jól elkülöníthető galaxis volt. Szinte felhívás egy olyan keringőre, ahol 3 pólus jelenik meg. És ez nem stabil... (Kíváncsi leszek a halból mi lesz majd :))

Szerinted jó irányba halad a Zandagort fejlődése? Ha nem, min változtatnál?

Ha a legújabb fejlesztési terveket nézzük akkor jó irányba halad. Csak valósuljon meg! Én mesélőként nagyon hiányolom még a történeti szálat és az egységes kerettörténetet a zandagortból. Kb. azzal értek egyet, amit Norris írt a blogon a fejlesztések bejelentésekor.

Bevennél egy magyarul nem-tudó játékost a csapatodba? Miért/miért nem?

Mindenképpen. A játékos számot növelni kell, ha egy magyarul nem tudó belekezd a zandába, akkor valószínűleg elég motivált. Jót tesz a játéknak, ha külföldön is megismerik.

Szerinted miért esett rád a választás, hogy interjúalany légy?

Na ezt nem tudom. Az időpont azonban érdekes. Még 3 hetet játszok a halas szerveren, aztán befejezem a zandagortot.

Számodra mit jelent a jó, becsületes, fair játék a Zandában?

Nekem ezek nagy szavak. Arra törekszek, ha lehet ne károsítsak más játékost a játékommal, és ne éljek vissza semmiféle olyan dologgal, ami jogtalanul előnybe hozna más játékosokkal szemben.

Mit kérdeznél a következő interjúalanytól?

Sokszor elhangzik, érdemi vitát lezáró végső közhelyként, hogy "ez csak egy játék". Mennyiben gondolod ezt igaznak magadra és a zandagortra nézve?

4 komment

Címkék: interjú játékos

A bejegyzés trackback címe:

http://zandagort.blog.hu/api/trackback/id/tr463375842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Birodalmi kisPocok 2011.11.14. 10:06:44

Sb veresége?! Győzelme inkább! Hisz' ultimátumot küldtem a nagyobb hatalmaknak :)

ui.: Liet, kié volt a legnagyobb bolygó s1-en? :D

üdv,
kisPocok

Sir Bede 2011.11.14. 11:41:55

Mondjuk az tényleg jó lenne ha kb 1000 játékos játszaná a játékot :) itt lassacskán mindenki ismer mindenkit :D

AjemMarci 2011.11.14. 12:20:20

"A GB egy remek társaság, egészen a törlésig jól tudtunk együttműködni, mégse akartam, hogy egy olyan ellentét miatt legyenek sokáig ütve, amihez semmi közük."

Na ez az amihez neked volt a legkevesebb közöd ;)

Hogy tisztázzuk miért döntöttem akkor úgy, ahogy: a GB a relatíve jól kiépített, de védtelen gazdasága miatt lett célpont. Az SB-nek hirtelen nagyobb mennyiségű nyersanyagra volt szüksége ahhoz, hogy tartani tudja magát hosszabb távon a létszám- és emiatt gazdasági fölényben lévő KR-PFCS ellen. Két szövetség rendelkezett ehhez "megfelelő forrással", a GB és az FKU. Mivel az FKU-ban rengeteg régi bajtárs volt a tagok között, így ők szóba se jöhettek mint célpont, tehát maradt a GB. Sajnos utólag azt kell mondjam trockijnak volt igaza a célpontot illetően, de hát ugye az a lágy szívem, mindig az hozza a bajt :D

Bár tudom többen is hiányolják a történetiséget a Zandából, de ennek az eseménynek a magyarázata sajnos ennyire egyszerű és prózai :)