Egy massively multiplayer online stratégiai játék blogja a fejlesztés kezdetétől a játék indulásáig, és túl...

Utolsó kommentek

  • devDavid: Közérdekű közlemény #1 Készítettem egy kisebb adatbázis dump-ot, amivel könnyebb dolgozni (fejles... (2012.12.24. 14:11) Letölthető Zandagort
  • cu2: @devDavid: Lehet, hogy én voltam félreérthető, mert nem vettem rossz néven a(z egyébként jogos) kr... (2012.12.23. 17:42) Letölthető Zandagort
  • devDavid: @cu2: ne érts félre, nem kritizálni akarom, nagyon nagy dolog - szerintem - hogy egy ilyen projekt... (2012.12.23. 17:24) Letölthető Zandagort
  • Utolsó 20

Címkék

Interjú LordMatteo-val

2011.05.09. 14:07 cu2

Hány éves vagy?

19. életévemet töltöm be a nyáron.

Mit csinálsz, amikor nem Zandagortozol?

"Munka" téren: jelenleg informatikai tanulmányaimat végzem, illetve egy videojátékokkal foglalkozó oldalnak írok cikkeket. Amikor nem ezekkel telik az időm, akkor pedig igyekszem kikapcsolódni, mint mindenki más.

Hogy kerültél először kapcsolatba a Zandagorttal, miért regisztráltál?

A Pc Dome-on olvastam a Zandagort ismertetőjét, megtetszett a súgóban a hajók leírása, hangulatos, és kissé nosztalgikus emlékeket ébresztett bennem. :)

Mióta játszol?

Az s2-t majdnem két hónapos késéssel kezdtem, de azóta folyamatosan (s2, s3 béta, s3). És tovább a végtelenbe...

Miért pont a C.I.S. & NCR & IAA-ban játszol?

Még a bétában kaptam meghívót padmétól a CIS-be, aki azóta is a vezetőnk.

Szereted a scifit? Mik a kedvenc sci-fi könyveid, filmjeid, játékaid?

Na, ez az a kérdés, amire több oldalas választ lehetne írni. :) Szeretem a sci-fit, még ha néha "kissé" elborult dolgokkal is találkozik az ember a műfajban. Kedvenc filmet nem tudok mondani, nagyon sok van (az utóbbi időkből talán a 2009es Star Trek filmet tudnám mondani, vagy a Tron: Örökség-et, bár utóbbi kevésbé maradandó alkotás). Könyv (talán nem lesz lincselés, ha nem a Dűne): Daniel Keys Moran: A gyűrű. Játékból pedig (a Zanda után persze...:) ): Imperium Galactica 1-2, Haegemonia (a súgót olvasva éreztem, hogy egy Nemesis legyártása akkora dolog lehet minimum, mint az IG 1-ben a 3. genes csatahajó). Jellemzően stratégia-őrült vagyok, így inkább ezek a játékok dominálnak nálam.

Mi tetszik leginkább a Zandagortban?

Összetett építkezési rendszer, amihez kapcsolódik az ökoszféra is.

Mi tetszik legkevésbé?

A nemesis szinte legyőzhetetlen fegyver (persze okos megoldásokkal nem az), pár új hajó jót tenne a játéknak szerintem...

Neked is vannak néha hullámvölgyeid a játékban?

Úgy vélem, mindenkinek vannak, hiszen a nick mögött ott az ember, akinek a teljesítményét befolyásolják a hétköznapok is.

Mi volt a legérdekesebb sztori, ami a játékban történt veled?

Számomra érdekes (egyébként meg igencsak nagyzolásnak tekinthető :D), s3 elején történt, hogy mi a CIS-ben nagyon okosak voltunk és kiszámoltuk, hogy az SPS éri meg legjobban az erőművek közül. Mivel viszonylag hamar lett városom, és kutatóim is, gondoltam, nem is sok az a 12k energia, essünk neki. Pár nap múlva meglett (addig persze elég rendesen döglődött a gazdaságom, hiszen nem volt mivel nyersit kutatni), mint kiderült, nekem elsőként a galaxisból (legalábbis nem tudok róla, hogy másnak is lett volna már ekkorra). Nem nagy dolog, inkább csak érdekes. Más kérdés persze hogy emiatt jól lemaradtam, bár előnyben is voltam másokhoz képest, hiszen az energia már nem volt megkötés jó ideig.

Átlagosan napi hány órát foglalkozol a játékkal?

Változó, ha csak építek, akkor 1-2 óra, de mivel mindig chatelek a társakkal, ezért ez többre is elnyúlik, van, hogy egész nap online vagyok, persze kihagyásokkal.

Milyen galaxist szeretnél a következő szerver(ek)re?

Nekem a mostani jobban tetszik, mint az s2-es, az nagyon rossz megoldás volt szerintem. Hasonló jó lenne legközelebb is mint ez, csak még több plannal, még nagyobb távolságokkal - de féregjáratokkal, amik akár változtatják is a helyüket. Stratégiai szempontból jelentős újítás lenne, nem lenne végre biztos védelem. :))

Mi alapján nevezted el a bolygóidat?

Ami éppen az eszembe jut, általában angol elnevezések, de sokszor van köze a legutóbb látott filmhez, olvasott könyvhöz...

Melyik a kedvenc hajód?

Anyahajó, egyértelmű.

Milyen büntetéseket tartasz elfogadhatónak a játékban a csalásokra?

Multik: azonnali törlés, amennyiben azonos napon vannak belépések, és nincs elfogadható magyarázat erre. Persze tudom, ez kicseszés azokkal szemben, akik egy háztartásból szeretnének játszani, de ma már egy router nem olyan nagy pénz, és mindjárt nem ugyanaz az IP cím a két gép (ha adott) esetében. A játékbeli bugok megtalálását és jelentését jutalmaznám, viszont ha valaki lebukik velük, törlés. Kicsit szigorú vagyok, de hát az élet kegyetlen. :)

Milyen új bolygóosztályt szeretnél?

Na, ez jó kérdés. Talán egy kifejezetten ércekkel ellátott plan, ahol mondjuk a homok felesben található (tehát 250, kutató 500 nyerset ad), de mondjuk titán-kő 1,2x, vagy ilyesmi. Nem tudom, működne-e.

Legyen-e a játékban építhető bolygó védelem? (ami persze megfelelő támadó erővel üthető)

Nem kell. Vagy értelmetlen nyersipazarlás lenne, vagy pedig mindenki ezt építené, és akkor tényleg nem lenne semmi háború.

Az eddigiek során milyen néven voltál megtalálható a játékban és melyik szövetségekben?

Az s2-n az Exolon tagja voltam regisztrálásomtól fogva, Colonel néven.

Látod-e értelmét a D bolygó ipari hasznosításának?

Persze, műanyag- és kajaplannak tökéletes.

Minek kell a hajó, ha a béke szele lengi át a galaxist?

Csak azért van "béke", mert mindenkinek van hajója. Ha valakinek már kevesebb lenne, mint amit a másik fél veszélyesnek ítél, akkor máris nem lenne "béke". Remélhetőleg az s4 nem arról fog szólni, hogy fenyegetőzik mindkét fél, aztán egy-két foglalás, amit később úgyis visszaad a másiknak, hanem tényleg háború lesz, és a legjobbak készülhetnek együtt Zanda ellen.

Neked milyen a játékstílusod? (pl békésen fejlődő, háborúskodó, stb)

Igyekszem alkalmazkodni az épp megkívánt helyzethez, bár inkább csak kitartó vagyok, mintsem veszélyes. :) Volt, hogy 3,5 napig alvás nélkül szinte egyfolytában fent voltam, hogy legyen, aki figyeli a határokat, és ha kell, odacsapjon, de ezt se egészségesnek, se értelmesnek nem tartottam soha. :)) Fontos részeként élem meg a játéknak a diplomáciát, egyrészt mert ehhez áll legközelebb a személyiségem is, másrészt mert egy jól kiépített rendszerben a diplomácia nagyságrendekkel megnöveli a játék értékét. Alapvetően az agresszív, támadó jellegű stratégiai és taktikai lépéseket kedvelem, de a szövetség érdeke mindenek felett, így ha kell, a békét támogatom.

Mennyire tartod fontosnak, hogy a szövetségen belül ne csak az érdekek tartsák össze a csapatot, hanem a jókedv, a barátság és a testvériesség?

Kényes dolog. Sok játékban felmerült már a kérdés, hogy a "just for fun" ("csak a szórakozás a lényeg"), vagy pedig a "just for win" ("csak a győzelem a lényeg") típusú csapatokban jobb játszani. Emberileg nézve mindenképpen fontos, hogy a csapattagokat ne az tartsa össze, hogy "azért küldök neki egy kis fát, hogy a szövi előrébb menjen 100 ponttal, amúgy azt se tudom ki ez", hanem az, hogy "küldök neki fát, mert bírom a fejét, és mégiscsak a társam", viszont ha az eredményességet nézzük, akkor bizony nehéz összeegyeztetni a kettőt. Én mindazonáltal igyekszem mindig a győztes oldalon szerepelni, ha kell, komoly áldozatokat is hozok ezért, de ugyanakkor a jó kapcsolat és hangulat kialakítását ennél sokkal fontosabbnak tartom egy szövetségen/klánon/csapaton belül. De nem lennék olyan csapatban, ami tele van kedves emberekkel, akik jó vicceket mondanak, de csak a maguk érdekeit nézik a játékban, ahogy fordított esetben sem, robotokkal nem jó beszélgetni.

Egy reggel arra ébredsz, hogy szövetségedet minden előjel nélkül megtámadták és te magad is jelentős károkat szenvedtél el, legjobb bolygóid és a flottád java része odaveszett. Mit tennél?

Először is az ilyenkor szinte azonnal jelentkező pánikot lecsillapítanám, meg a forrófejű csapattársakat megnyugtatnám, majd nyugodtan, okosan felépíti újra az egészet, végül ellencsapást mérni, ha a diplomáciai útvonal nem lehetséges, vagy csődöt mond.

Mennyire nyomja rá a bélyegét a Zandagortbeli viselkedésedre a hétköznapjaid és fordítva?

Néha morcos tudok lenni, és ilyenkor nem vagyok jó beszélgetőpartner, de igyekszem nem itt, a játékban levezetni a feszültséget. Arra viszont nagyon ügyelek, hogy a való életben a Zanda ne legyen kihatással rám. Elég kellemetlen érzés lehet azért leordítani egy "ártatlan" ember fejét, mert lelőtték egy flottám az én hülyeségem miatt. :)

Tudnál-e egy szövetségben barátian együttműködni az előző szerver számodra legutálatosabb ellenfelével, aki mondjuk porig rombolta a bolygóidat, flottáidat. Azaz adsz-e tiszta lapot mindenkinek az új szerverre vagy megmarad az előitélet?

Igen, amennyiben emberileg, természetileg "jó" ember, de mondjuk kegyetlen játékos, akkor igen. Vannak viszont bizonyos emberi vonások, amiket a legjobb stratéga/építő/hadvezér esetében sem tudok megtűrni. Ez bárkivel előfordulhat, mindkét oldalról (tehát mint előítéletes, és előítéletet elszenvedő fél), ezért gondolom azt, hogy múlt szerverbeli hibákért csak nagyon ritka esetekben lehet máskor is gyűlölködni valakivel.

Mi lenne, ha a szerver végén az emberiségnek sikerülne elpusztítania Zandagort herceget is? Hogyan képzelnéd el a játék folytatását?

Biztos vannak más, idegen fajok, akik szintén harcias, és pusztító ellenfelek, viszont Zandagort halálával esetleg az általa elnyomottak is felszabadulhatnak, akik között lehetne potenciális szövetséges is akár (igen, ezzel a több játszható faj bevezetésére célzok, ésszerű keretek között, de továbbra is NPC ellenfél ellen a "végső menetben"). Amúgy aki ennyi ideig él, tuti népes családfát tudhat a magáénak, nincs kétségem afelől, hogy jönne bosszút állni Szandragort, a feleség, például. :D

Ha kiderülne, hogy a valódi Zandagort nem halt meg, és vissztérne, és az emberek nagyrészét elvinné rabszolgának, hogyan szabadítanád ki őket?

Történetileg nagyon jól hangzik a dolog, de nem tudom hogyan tudnánk/tudnád Te megvalósítani. Úgy értem, adott egy galaxis X plannal, mi meg ott termünk egy bizonyos flottaértékkel, aztán foglaljunk plant, vagy pusztítsunk, és vagy sikerül vagy nem? Ezt inkább amolyan "elit" fordulónak tudnám elképzelni, zártkörű, két nagyszerver közötti eseményként, közvetítéssel a közönség felé.

Mekkora lenne az a veszteség, ami után feladnád a további küzdelmeket, a további fejlődés lehetőségét, és abbahagynád a játékot, vagy átváltanál építőről kizárólag pusztító stílusba?

Számszerűsíteni nem tudom, sokban függene attól, hogy mennyire van esélye, hogy esetleg a szövetségeseket segíthetem egy kamikaze-akcióval (ami időt igényel, nekem hasznot nem igazán hoz már, de az ellenfelet megtizedeli). Szép dolog a bosszú, de ritkán vezet eredményre. :) Abbahagyni nem hagynám, null-bolygózok én hónapokon keresztül is akár, ha úgy hozza a sors. Ha elvernek, be kell ismerni a vereséget, és emelt fővel viselni.

Mennyi időt szeretnél naponta/hetente a játékra szánni, ha ez nem befolyásolná az eredményességet?

Ez a kérdés azt jelenti, hogy mennyit ülnék a Zanda elé, ha az idő nem befolyásolná, hogy igazából mit érek el? Akkor semennyit. Azért töltök el ennyi időt a játékban, hogy minél eredményesebb legyek.

Szerinted hogy lehetne még több játékost toborozni, illetve azt elérni, hogy a regisztráltak ne töröljék magukat?

Őszintén szólva a Zanda az egyik legjobb, legösszetettebb játék, amit ismerek a böngészősök közül, sőt, megkockáztatom hogy amikkel én játszottam, azok között a legjobb. A többi játékban mégis, még ha egy átlagos napot nézünk, 10x annyi az aktív emberek száma, mint itt a legjobb napon. Miért? Eszméletlen spamtengert zúdítanak ránk, azért, és ezzel boldog-boldogtalant bevonzanak, kezdve a 8 éves Petikétől az épp nyugdíját töltő, unatkozó Józsi bácsiig. Utána pedig az egyszerűséggel, könnyen kezelhetőséggel megfogják a lehető legnagyobb játékostábort. Nem tudom hogy a Zandának ez sikerülne-e, itt jóval összetettebb gondolkozást igénylő játékmenet van. Vagy igényesség, vagy nagy népszerűség, kissé sarkítva ezt tudom mondani...én szurkolok, hogy a Zandának mégis mindkettő sikerüljön! Esetleg a kezdő játékosoknak megadni az esélyt arra, hogy mondjuk az első hét után teljes reset, és az alap gazdaság dupláját kapják, de mondjuk erről csak az adott napon értesíteni őket. Így ha elrontják, és úgy érzik hogy többet ér ez a fajta reset, mint a jelenlegi művük, akkor kérhetik, ha meg nem, akkor már belelendültek a játékba.

Mit kérdeznél a következő interjúalanytól?

Mi az, ami motivál a játékban, mi a "végső célod"? Zanda legyőzése számít egyáltalán, vagy csak a minél jobb saját/szövi helyezés, esetleg a tökéletes gazdaság megépítése a saját képességeidtől függően (stb...), mi hajt előre?

3 komment

Címkék: interjú játékos

A bejegyzés trackback címe:

http://zandagort.blog.hu/api/trackback/id/tr432889850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Gotcha 2011.05.09. 14:35:22

"...de ma már egy router nem olyan nagy pénz, és mindjárt nem ugyanaz az IP cím a két gép (ha adott) esetében."

Leendő "informatikusként" nem lenne szabad ilyet mondanod.

cu2 · http://zandagames.com/ 2011.05.09. 14:45:39

@Gotcha: Ez tény, kívülről mindegyik gépnek ugyanaz lesz az IP címe, vagyis multikérdésben semmit nem segít egy router.

LordMatteo 2011.05.09. 15:54:25

Jajjnetessékbántani. :D

Tény, hogy a szakomnak csak az elnevezése informatikus (illetve van valami hivatalos neve is gondolom), külön gyakorlati és elméleti képzést nem kapunk ilyen irányban.

Én a saját tapasztalatomból tudok kiindulni ilyen téren, van program, aminél ha dedicated servert hozok létre, akkor kifelé mutatja a belső IP-t is, ami az itthoni két gépnél különböző, és külön "szerverként" is érzékeli a program. De akkor ez elég egyedi dolog lehet, sry a hibáért!